Det är avtalet med entreprenören JC Decaux som har löpt ut efter tio år och därför måste de befintliga toaletterna rivas.
De har haft nästan två miljoner besök per år och rivningen kostar 20 miljoner kronor, utöver 46 miljoner för de nya enheterna från den nya entreprenören Danfo.
Att politiker hjälper så kallade entreprenörer att tjäna pengar på fullständigt onödiga arbetsuppgifter har väckt kritik.
– Pengar rinner som vatten genom en sil, säger Ellen Hausel Heldahl, upphandlingsexpert på Svenskt Näringsliv, till Dagens Industri.
Hon menar att kommunerna ofta saknar marknadskunskap vid upphandlingar och efterlyser AI-verktyg som kan hjälpa tjänstemännen att avstå från att strö skattepengar över företagare som de har att göra med när det inte behövs.
En företrädare för JC Decaux säger till Dagens Media att man inte kommer att skrota toaletterna, utan ta vara på dem när de monterats ned. Enligt bolaget har man heller inte fått någon förfrågan från staden om att överta toaletterna, utan kommunen har istället upphandlar en ny entreprenör för att bygga nya.
Huruvida någon fått pengar under bordet i samband med hanteringen framgår inte av rapporteringen.