Storföretag bojkottar Facebook – kräver ökad censur

Publicerad 29 juni 2020 kl 11.45

Utrikes. Starbucks ansluter sig nu till den grupp storföretag som pausar sina annonser på Facebook och andra sociala medier för att få fram en ökad censur mot så kallad "rasism", uppger Washington Times.

Gilla artikeln på Facebook

Det är kafékedjan Starbucks som nu meddelar att man pausar sina annonser i sociala medier på grund av det "rasistiska innehåll" som påstås finnas där.

Men detta är bara ett av många företag med samma krav.

Under kampanjen "#StopHateforProfit" lyfts kravet att "hate speech" ska förbjudas från att spridas i sociala medier.

Starbucks kommer nu stoppa sina annonser medan man diskuterar frågan vidare. Företaget säger att man ska ha "diskussioner internt samt med mediepartners och med medborgarrättsorganisationer för att stoppa spridningen av hets mot folkgrupp".

Tidigare har bland andra glassföretaget Ben & Jerry, Pepsi och Coca-Cola kommit med liknande besked.

Vissa av företagen kommer pausa annonser på just Facebook medan andra mer brett valt bort marknadsföring i sociala medier, skriver Washington Times.

Enligt Yahoo har mer än 160 företag skrivit under för att stoppa sina annonser på Facebook.

Coca-Cola pausar all reklam i sociala medier under minst 30 dagar och säger att "det finns inget utrymme för rasism i världen och det finns inget utrymme för rasism på sociala medier", enligt Daily Mail.


Nyheter från förstasidan

Damberg: "Gängen har fått växa i decennier"

Brottsligheten fortsätter. Ministern tror inte på någon enkel lösning.0 

Ekonominyheter

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Fria Tider: Ännu inte för sent. En kort men total nedstängning kostar minst, både i kronor och människoliv.0