Tapetserade Budapest med hånglande män – nu bojkottas Coca cola

Publicerad 21 augusti 2019 kl 08.14

Utrikes. Läskjätten Coca colas satsning på att lära ungrarna lite om politisk korrekthet kan kosta företaget en del av dess försäljning i det centraleuropeiska landet. Sedan läskjätten vägrat dra tillbaka en reklamkampanj med homosexuella män bojkottar tiotusentals ungrare dess produkter.

Dela artikeln

Coca Colas kampanj "love is love" var tänkt att slå ett slag för politiskt korrekthet i Ungern. Med den mästrande kampanj­sloganen "Zero sugar, zero prejudice" och bilder på hånglande män hoppades läskjätten lyfta fram så kallade HBTQ-frågor i den ungerska samhällsdebatten, men kampanjen föll inte väl ut.

Kyrkan Hit Gyülekezete startade kort efter att kampanjen inleddes en bojkott av Coca cola, som närmare 50.000 ungrare anslöt sig till med en namninsamling. Regeringen stöttade i sin tur kyrkans bojkott mot företaget.

"De som tror att den homosexuella rörelsen, av någon oförklarlig anledning, skulle stanna vid den ungerska gränsen har fel. Det finns en lätt identifierbar, utländskt finansierad krets som ivrigt arbetar för att upplösa könsrollerna i vårt land", varnar regeringstrogna PestiSrácok. i en ledartext.

Ungern erkänner i nuläget partnerskap mellan homosexuella, men inte så kallade homosexuella äktenskap. Regeringen tillåter heller inte homosexuella att adoptera barn, vilket är tillåtet i bland annat USA och Sverige.


Nyheter från förstasidan

Ekonominyheter

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare