Med betryggande marginal röstades Arlas ekologiska mjölk, med "Netto noll klimatavtryck", fram som "vinnare" av antipriset Årets matbluff 2021.
Totalt fick mjölken över 30 procent av rösterna, vilket motsvarar 6.862 av 22.244 röster.
– Bluffen är lite annorlunda än tidigare år eftersom det är själva marknadsföringen av mjölken som klimatneutral som anses bluffig, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på konsumentföreningen Äkta vara, som delar ut utmärkelsen, i ett pressmeddelande.
Framsidan på Arlas ekologiska mjölk pryds av en logga som lyder: "Netto noll klimatavtryck", vilket enligt Äkta vara kan leda konsumenterna att tro att mjölken inte har någon "klimatpåverkan". Det finns dock inga ingrepp man kan göra i en mjölktillverkningsprocess för att göra mjölken "klimatneutral".
Arla hävdar dock att deras insatser för att binda och/eller motverka utsläpp av koldioxid gör att de likväl kan använda sig av uttrycket Netto noll klimatavtryck på sina ekologiska produkter, såsom mjölk, fil och grädde.
Konsumentombudsmannen (KO) tycker dock annorlunda och har sedan tidigare stämt Arla inför Patent- och marknadsdomstolen. Ärendet har ännu inte avgjorts.