Kör skutan i botten. Thomas Mattson, chefredaktör på Expressen och Jan Helin, chefredaktör på Aftonbladet. (30862860@N06/CC-BY-NC)

Dagstidningarnas upplagor rasar

Publicerad 31 januari 2013 kl 23.26

Media.De svenska dagstidningarnas upplagor fortsätter att rasa. Bara under 2012 förlorade Aftonbladet en sjättedel av sina läsare.

Gilla artikeln på Facebook

Andelen svenskar som är villiga att betala för att läsa vad etablerad media skriver blir allt mindre.

Orvesto Konsument släpper nu siffror för dagstidningarnas räckvidd under 2012 – och det är ingen munter läsning för journalisterna.

Jämfört med motsvarande mätning 2011 såg de flesta stora svenska papperstidningar sina läsare minska kraftigt.

Aftonbladets vardagsupplaga förlorade 15,5 procent av sina läsare – men värst drabbades Sportbladet som såg sin räckvidd rasa med hela 22 procent.

Något bättre gick det för Expressen som "bara" tappade 12 procent av läsarna under 2012.

Undantaget från den negativa trenden är Dagens Nyheter, som lyckades öka sin räckvidd med 2 procent. Svenska Dagbladet å andra sidan minskade med 4,5 procent.


Plusinnehåll Du behöver vara prenumerant på Fria Tider Plus för att ta del av hela denna artikel. Redan kund? Logga in direkt. Annars kan du skapa ett konto via erbjudandet nedan.

Köp Fria Tider Plus: 1 krona per dag

Nyheter från förstasidan

Ekonominyheter

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Pratar om fred – men hur blir det? Utrikespolitiskt är Le Pens parti ett oprövat kort.0 

Han var Jean-Marie Le Pen. Jonas De Geer minns mannen som aldrig vek ned sig för det globala.0 

Vetenskap

Religiösa svenskar lika snåla som vanligt. Studie: Tro påverkar inte generositet.0 

Kultur

Svenskar litar allt mer på varandra. "Tilliten mellan människor i Sverige är anmärkningsvärt stabil över tid."0 

"Barntorped" bland årets nyord. Drakdrönare, ankkurva och många andra dystra nya begrepp.0