Bråken i Stockholms city
Det saknas belägg för att flyktingar attackerades av nynazister eller högerextremister i centrala Stockholm.

Daily Mail: Aftonbladet kan ha ljugit om attack mot flyktingar i Stockholm för att skapa stöd för invandringen

Publicerad 6 mars 2016 kl 19.15
Av Mattias Albinsson

Media. Aftonbladet kan ha ljugit om eller överdrivit en påstådd attack mot flyktingar i centrala Stockholm tidigare i år för att öka svenskarnas stöd till den förda invandringspolitiken. Det hävdar den brittiska tidningsjätten Daily Mail i en artikel där medieklimatet i Sverige granskas.

Gilla artikeln på Facebook

Det är fredagskvällen den 29 januari i år som Aftonbladet går ut med nyheten om att "200 svenska män" samlats vid T-centralen i Stockholm för att gå till våldsam attack mot utsatta flyktingbarn från tredje världen. Artikeln på Afton­bladets hemsida ackom­panjeras av en grynig film fångad av en mobilkamera där civilpolis ser ut att jaga iväg en grupp människor från ingången till tunnelbane­stationen.

Nyheten får stor spridning i såväl övriga som sociala medier och snart har varenda större svensk tidning gjort en rewrite på Aftonbladets toppnyhet. Men när Fria Tider samma kväll ringer upp Stockholmspolisen för att få en kommentar till Aftonbladets påståenden låter det såhär från polisens presstalesman Albin Näverberg:

– Då får du vända dig till Aftonbladet och deras uppgiftslämnare, det är inget som vi lämnar eller har sagt att det är på det sättet. Det får du höra med dem vad de har fått tag på, för vi försöker lägga ut den fakta vi har.

Nyheten om attackerna mot flyktingbarnen fick de kommande veckorna även stor internationell uppmärksamhet. Men den brittiska tidningen Daily Mails undersökande journalist Sue Reid fattade misstankar mot historien om "200 svenska män" som går till attack mot flyktingbarn.

Förra månaden flög Reid till Stockholm för att, bland annat, undersöka Aftonbladets påståenden. I Stockholm har hon pratat med såväl bekymrade stockholmare liksom med polisen och konstaterar i sin artikel, som publicerades igår, att Aftonbladets version av händelseförloppet är "kraftigt uppblåst". Det finns nämligen inga anmälningar hos polisen om att invandrare, vare sig barn eller vuxna, blev attackerade vid T-centralen den aktuella kvällen.

"Det väcker den oroande frågan om huruvida den främlingsfientliga härjningen överhuvudtaget ägde rum på det sätt som beskrivs", skriver Sue Reid och tillägger; "videon visade ingenting annat än hur polisen jagar iväg flygbladsutdelare. Filmerna visar inga flyktingbarn och det enda tecknet på våld ser ut att komma från en polisman som viftar med sin batong".

De flesta svenska nyhetsbolag, inklusive statliga Sveriges Television, spred okritiskt Aftonbladets uppgifter om attacker mot flyktingbarn vidare.

Det enda våld som polisen kunnat dokumentera från huliganernas sida var när en av dem, en man i 50-årsåldern, slog en civilklädd polisman i ansiktet. Tre män omhändertogs dessutom för fylleri.

Sue Reid misstänker att Aftonbladet kan ha haft ett syfte med att överdriva rapporteringen från händelserna på Sergels Torg den 29 januari.

"Det som oroar är att om händelserna på stationen i Stockholm kraftigt överdrivits så kan det ha skapat ett konstgjort bränsle för invandringsliberala strömningar och gjort vanliga svenskar mindre beredda att uttrycka sina bekymmer om massinvandringen", skriver hon.


Få våra viktigaste nyheter

Gör som tiotusentals andra svenskar och följ Fria Tider på Facebook!

Nyheter från förstasidan

Ekonominyheter

"Libra" ska konkurrera med bitcoin. Stora betaltjänster är med på projektet.0 


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.