Krönika

I flumskolan blir pojkar aldrig män

Publicerad 11 september 2017 kl 08.05

Kolumn. Om det här landet ska kunna fungera i längden så duger det inte att svenska pojkar uppfostras i den moderna flumskolan – av vuxna "förebilder" som utgörs av feminister och feminiserade män. Det är hög tid att skrota genuspedagogiken och återinföra pojk- och flickskolor, skriver Liv Ek.

Gilla artikeln på Facebook

I decennier har pojkar haft lägre snittbetyg än flickor i samma årskurs, enligt Skolverkets statistik. I grundskolan har pojkar sämre läsförståelse än flickor och det är färre pojkar än flickor som studerar på eftergymnasial nivå. Slutsatsen är självklart inte att pojkar är mindre smarta än flickor eller mindre kapabla till att studera ämnen på högre nivåer. Det handlar om att samhället medvetet gör pojkar till förlorare.

Pojkar och flickor skiljer sig åt vad gäller mognadstakt, känslohantering och kognitiva funktioner. Något som den svenska skolan helt verkar förbise. I Skolverkets egna undersökningar utförda av DEJA (Delegationen för jämställdhet i skolan) erkänner utredarna visserligen att det finns biologiska skillnader mellan hur pojkar och flickor lär sig. Ändå blir Skolverkets slutsats att skolan skall lära alla barn på lika sätt.

Det var under 70-talets vänstervridna samhällsutveckling som genuspedagogiken trängde sig in i skolan och läroplanen utformades efter flickornas sätt att lära sig.

Idag är betygsskillnaderna högre än någonsin och det har till stor del med utformningen av skolans studieplan att göra. Men en del av förklaringen är också att feministiska lärare väljer att bedöma eleverna mer efter uppförande än kunskap och prestation. Det har blivit viktigare att lämna in uppgifter i tid, att bete sig ”korrekt” och vara flitig än att faktiskt kunna något. Ett talande exempel är hur killar i nionde klass får sämre slutbetyg än tjejer i traditionellt manliga ämnen som matematik, fysik och biologi, trots att de får högre betyg på ämnesprov och nationella prov än tjejerna.

Det verkar som att skolan inte har gjort sin läxa. Pojkar och flickor är olika. Pojkar slåss, bråkar och härjar medan flickor tidigt sitter stilla, läser och vill vara "duktiga". I praktiken innebär det att pojkar behöver en skola som är strängare och mer disciplinerande samtidigt som den kan erbjuda manliga förebilder som pojkarna kan respektera – förslagsvis en magister.

Eftersom skolans roll delvis är att vara uppfostrande måste man fråga sig om det var så klokt av staten att överlåta uppfostran till feministiska kvinnor, genusvetare, feminiserade män och gamla medlemmar i flumvänstern. Alla verkar de ju misslyckas med att göra män av pojkar. Istället skrivs det ut mediciner och sätts diagnostiser på pojkar vars grabbiga egenskaper inte passar skolans genuspedagogiska arbetssätt.

Annat var det på pojk- och flickskolornas tid. Då fick pojkar lov att vara pojkar medan de undervisades på det sätt som passade dem bäst. De fick tidigt manliga förebilder: lärare som inte var rädda, blundade eller gick åt ett annat håll när de såg dem bråka eller ställa till med hyss – så som dagens lärare tyvärr ofta gör. Likaså fick flickorna en rättvisare skolgång där de kunde utvecklas till unga kvinnor, fick visa sig duktiga och på så sätt stärkas i sig själva och i sin femininitet.

Det är dags att damma av ett vinnande koncept. Om både pojkar och flickor ska kunna gynnas av sin skolgång är en återlansering av könssegregerad undervisning det bästa och egentligen enda alternativet.

LIV EK

Liv Ek, 25, skriver krönikor i Fria Tider. Hon är bosatt i Stockholm.


Forskarna om plötsliga ombytet. Omvälvande händelse runt 1000 f.Kr. förklarar religiösa tabut.0 Plus

Ny studie om mirakeldieten. Överviktiga medelålders kvinnor fick äta obegränsat – rasade i vikt.0 Plus

Ekonominyheter


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.