Lena Sotevik disputerar på fredag med avhandlingen "Barbiebröllop och homohundar. Barn och barndomar i relation till queerhet och (hetero)normativa livslinjer".
Under arbetet med studien har Sotevik försökt få dagisbarn att lära sig att leka homosexuella lekar, men resultatet har varit nedslående.
Enligt ett pressmeddelande från Göteborgs universitet kunde Lena Sotevik under sin etnografiska studie på dagiset "se att lekarna ofta upprepar normer".
"Till exempel blev det konflikt när någon ville ha två mammor i leken mamma-pappa-barn. Ett annat exempel är att det blev problem när barnen skulle leka bröllop med Barbie-dockor och upptäckte att det bara fanns en Ken-docka. Lösningen blev att Ken-dockan fick rotera runt bland de många Barbie-dockorna. Ingen kom på lösningen att Barbie-dockorna kunde gifta sig med varandra", skriver Göteborgs universitet.
Lena Sotevik har i sin avhandling också analyserat 30 förskolors lokala policydokument i form av likbehandlingsplaner. I dem är det tydligt framskrivet att barnen ska få kännedom om "olika familjekonstellationer". Men arbetssättet är reaktivt snarare än proaktivt, varnar Sotevik.
– Förskolorna planerade inte aktiviteter för att föra in olika familjekonstellationer i lekarna. Istället tänker de sig att svara på barnens frågor och ta tag i frågan när spontana situationer uppstår, säger hon.
Sotevik har även studerat reaktioner på en serie i Bamse som skildrade homosexualitet och intervjuat personalen på en så kallat hbtq-certifierad förskola.
– Det är tydligt att det finns en laddning kring den här frågan. Jag vill att studien ska leda till en fortsatt diskussion om hur man kan förstå queerhet ur ett barnperspektiv och att alla ska fundera kring hur man själv synliggör olika normer kring familj, kärlek och framtid, säger Lena Sotevik.