Ikea har nu beslutat att lägga ned sin populära katalog som skickas ut till alla svenskar varje år.
Katalogen grundades för 70 år sedan. Men förändrade kundvanor gör den inte lönsam längre. Nu ska Ikea satsa digitalt istället.
Företaget skriver i ett pressmeddelande att man "fattat det svåra men riktiga beslutet att avsluta Ikea-katalogens framgångsrika karriär".
– För både kunder och medarbetare står Ikea-katalogen för känslor, minnen och glädje. I 70 år har den varit en av våra mest unika och välkända produkter, som inspirerat miljarder människor i hela världen. Att ta farväl av vår älskade katalog är naturligt eftersom kundbeteenden och sättet att konsumera media har förändrats. För att nå de många människorna fortsätter vi att sprida inspiration kring våra heminredningslösningar på nya sätt, säger Konrad Grüss vid Ikea.
Vidare förklarar man nedläggningen så här:
"Beslutet att lägga ned Ikea katalogen går hand i hand med den pågående utvecklingen att göra Ikea mer digitalt och tillgängligt. Och vi är på god väg: Förra året steg den globala försäljningen online med 45 procent och ikea.com hade över fyra miljarder besök. Samtidigt har Ikea förbättrat sina digitala tjänster och lanserat nya appar – allt för att ge våra kunder en bra upplevelse oavsett var de möter oss."
1951 satte Ingvar Kamprad själv samman den första Ikea-katalogen, skriver företaget i sitt pressmeddelande, och det allra första omslaget pryddes av MK-öronlappsfåtöljen i brun klädsel. Den trycktes och distribuerades i 285.000 exemplar i södra Sverige, och hade 68 sidor.