Somalierna i svenska skolor blir allt fler. Bara i Sörmland och Västmanland finns det 3 000 somaliska elever.
Men det går inte särskilt bra för somalierna, som bland annat på grund av språkproblem har svårt att hänga med i ett normalt studietempo.
Utöver svårigheter med att lära sig svenska har många invandrare problem med att lära sig siffror och avläsa klockor.
– Eleverna har inte ens traditionen att läsa skyltar. Tittar inte på symboler, bildtolkning är jättesvårt, siffror och att lära sig klockan är jättekomplicerat, berättade SFI-läraren Johanna Karlman i ett inslag som sändes i Sveriges Radio 2012.
Igår hölls en stor konferens på Mälardalens högskola för lärare och kommuntjänstemän i syfte att sprida kunskap om hur skolan kan bli bättre på att stödja somaliska elever.
En möjlig lösning på problemet är enligt Ali Osman, docent i pedagogik vid Mälardalens högskola, att låta somaliska elever tillbringa längre tid i särskilda ”förberedelseklasser” innan de börjar i den vanliga skolan. Enligt Osman räcker det inte med bara ett eller två år i förberedelseklass.
– Vi ska inte fokusera på tiden. Jag tror att man kan lämna möjligheten att bedöma till läraren, säger han till SVT Sörmland.
Det är inte bara i skolan som somalierna har problem. En studie beställd av regeringen visade hösten 2012 att somalier har mycket svårt att ta sig in på arbetsmarknaden, inte bara i Sverige utan även i USA och Kanada.
”Somaliska män sitter arbetslösa och får dagarna att gå genom att tugga kat”, skriver The Economist om situationen i Storbritannien där nio av tio somalier saknar heltidsarbete.