Brottsvåg på badhusen
Ann-Sofie Hallins berättelse ändrades av ÖP innan publicering, trots att hon fått artikeln mejlad till sig för godkännande.

Ann-Sofies berättelse om sexofredande invandrare censurerades av tidning

Publicerad 24 januari 2016 kl 16.01
Av Mattias Albinsson

Inrikes. Östersundsposten censurerade en artikel om hur Ann-Sofie Hallin förra helgen sexofredades på Storsjöbadet i Östersund, trots att Ann-Sofie redan läst och godkänt artikeln. De flesta referenser till att förövarna var nyanlända invandrare försvann före publicering.
– Det känns som ett slag i ansiktet, säger Ann-Sofie till Fria Tider.

Gilla artikeln på Facebook

Följande stycken tog ÖP bort inför publicering:

"utländskt" (killgäng)

"Det är unga killar, personer som vi inte kan kommunicera med och de agerar i grupp. Det är kanske förklaringen till att den här badvärden inte tog tag i det och slängde ut dem".

"Badvärden hämtade sina kollegor och de hjälptes åt att med teckenspråk och arga miner visa att det här inte är okej och nu har vi koll på er. Sedan gick badvärden tillbaka till tjejerna och frågade hur det kändes".

"där vi inte visste något och helt plötsligt dök polisen upp. De pratade med några unga tjejer och med ett gäng nyanlända killar. Då förstod vi att här har något hänt. Vi har inte mer information än så".

Det var förra lördagen som Ann-Sofie Hallin, hennes fjortonåriga styvdotter och elvaåriga systerdotter utsattes för sexuella ofredanden på Storsjöbadet i Östersund. Men när hon tog kontakt med lokaltidningarna Östersundsposten och Länstidningen i Östersund för att få dem att skriva om händelsen tyckte de inte att hennes berättelse var intressant nog att ha med i tidningen.

– Jag skrev ju till dem samtidigt som jag skrev till dig. Jag ringde även till dem och varken ÖP eller LT sade att de var intresserade av detta, berättar Ann-Sofie för Fria Tider.

Men efter att Fria Tider i fredags publicerat sin artikel om händelsen hände något. När tiotusentals människor läst och delat Fria Tider-artikeln i sociala medier blev Ann-Sofie kontaktad av båda tidningarna som plötsligt var mycket angelägna om att skriva om de sexuella ofredandena.

Badvakt ingrep inte när 11-åring sexofredades av invandrare – "Alltid känsligt att peka ut en grupp"

Blev censurerad
Ann-Sofie var dock misstänksam och bad att få läsa artiklarna innan de publicerades för att se att hon citerats på ett korrekt sätt. Enligt de pressetiska reglerna har intervjuade personer rätt att godkänna sina citat.

Men Östersundsposten strök känsliga stycken ur sin artikel innan den gick i tryck. Bland annat ersattes formuleringen "utländskt killgäng" med bara "killgäng" medan hela textstycken från en intervju med badhusets enhetschef Joakim Halvarsson som tydligt pekar ut förövarna som nyanlända invandrare togs bort helt och hållet.

– Jag pratade med henne i telefon medan jag läste meddelandet och jag sade att det där var okej och att allting stämde. Och nu i morse när jag tittade på ÖP:s hemsida så har de ändrat om och inte skrivit likadant, säger Ann-Sofie.

– Det kändes inte alls bra att de hade ändrat eftersom jag bett om att få läsa artikeln innan och de sedan publicerade något annat än det som stod i den första. Det kändes som att de gick bakom ryggen på mig, det känns som ett slag i ansiktet nästan.

Jennie Wennberg är webbredaktör på ÖP. Hon säger till Fria Tider att hon inte kan uttala sig om varför artikeln om sexofredandet redigerades efter att Ann-Sofie fått läsa och godkänna den.

– Det där måste du ta med Hans Lindeberg som är chefredaktör för det är han som tar beslut om vad som publiceras och vilken version av texten som publiceras och så, säger hon.

Fria Tider har försökt få tag på Lindeberg för en kommentar, men han har inte gått att nå.

Stort medieintresse
Wennberg hävdar dessutom att ÖP aldrig fick något mejl från Ann-Sofie om sexofredandet på Storsjöbadet.

– Vi har kollat igenom mejlkorgen och inte hittat något mejl, men det är som sagt Hans Lindeberg som är chefredaktör så det är han som får uttala sig, säger hon.

Men det är något som Ann-Sofie säger inte stämmer. Hon säger att ÖP tog kontakt med henne, men först efter att de läst Fria Tiders artikel.

– ÖP ringde igår till mig och bad om att få göra en intervju. Då sade jag till dem att jag hörde av mig till dem under lördagen, när det hände, och då var det ingen som visade något intresse, säger hon.

Efter artikeln i Fria Tider har, förutom ÖP och LT, även Sveriges Radio hört av sig och velat uppmärksamma Ann-Sofie och de sexuella ofredanden hon, hennes styvdotter och systerdotter utsattes för.

– LT kontaktade mig väldigt kort efter att du hade publicerat artikeln och bad mig om ursäkt för att de inte hade svarat mig. Han bad även om att få komma hem till mig och få göra en intevju med mig personligen, vilket jag godkände, säger hon och tillägger:

– Sedan kontaktade Sveriges Radio mig, så både Sveriges Radio och LT var här igår.

Fria Tider har inför publicerandet av denna artikel sökt Länstidningen i Östersund för en kommentar.


Få våra viktigaste nyheter

Gör som tiotusentals andra svenskar och följ Fria Tider på Facebook!

Nyheter från förstasidan

Israels förre ledare fotad hos Epstein – med unga kvinnor

Kamouflerad Ehud Barak togs på bar gärning utanför lyxhuset. Har också tagit emot tiotals miljoner i investeringar från pedofilbankiren.0 


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.