Psalmcensuren
Peter Landälv är pastor i Kungsbergskyrkan i Åmål.

Pastorn i kyrkan där skola firade lucia: "Kraftigt kryss över" verser om kristen tro

Publicerad 21 december 2016 kl 19.22
Av Mattias Albinsson

Inrikes. När Södra skolan i Åmål förra veckan firade lucia ströks verser och strofer ur en populär julpsalm eftersom de handlar om kristen tro. Enligt kommunen så att "samtliga elever oberoende nationalitet och religion" skulle kunna delta. Peter Landälv är pastor i den kyrka där luciafirandet hölls och han reagerar starkt på tilltaget.
– Jag tycker det är väldigt upprörande, säger han till Fria Tider.

Dela artikeln

Nu tändas tusen juleljus

Nu tändas tusen juleljus
på jordens mörka rund,
och tusen, tusen stråla ock
på himlens djupblå grund.

Och över stad och land i kväll
går julens glada bud,
att född är Herren Jesus Krist,
vår Frälsare och Gud.

Du stjärna över Betlehem,
o, låt ditt milda ljus
få lysa in med hopp och frid
i varje hem och hus!

I varje hjärta armt och mörkt
sänd du en stråle blid,
en stråle av Guds kärleks ljus
i signad juletid!

I förrgår skrev Fria Tider om ett luciafirande som anordnades av Södra skolan i Åmål. Enligt en insändare i lokaltidningen hade personalen strukit allt som har med kristen tro att göra i psalmen "Nu tändas tusen juleljus".

Vare sig skolans biträdande rektor Maria Fredriksson eller förvaltningschefen på Barn- och utbildnings­förvaltningen i Åmål Catrin Eriksson ville kommentera firandet.

Fria Tiders artikel fick stor uppmärksamhet, inte minst sedan aktivist­gruppen #jagärhär startat en kampanj mot den. Kommentars­fältet på Fria Tiders Facebook­sida fylldes snabbt med inlägg där många påstod att artikeln är falsk.

"Artikeln är fabricerad för att uppröra och har ingenting med verkligheten att göra", skriver en av aktivisterna. "Jädrans lögnhalsar det är på Fria Tider!!!" skriver en annan. Vissa går så långt som att påstå att biträdande rektor Maria Fredriksson är en påhittad person.

Enligt aktivisterna var det enda som hade ändrats i psalmen strofen "Du stjärna över Betlehem" som byttes mot "En stjärna över alla oss". Ett påstående som även tidningen Metro tog fasta på i en så kallad "viralgranskning".

Stämmer inte
Men det stämmer inte enligt Peter Landälv, pastor i Kungsbergs­kyrkan i Åmål där luciafirandet hölls.

– Man hade väldigt noggrant rengjort psalmen från allt som har med kristen tro att göra, säger han till Fria Tider.

Tillsammans går vi därför, vers för vers, igenom psalmen.

Den första versen sjöngs som vanligt. Men den andra, som innehåller strofen "född är Herren Jesus Krist, vår Frälsare och Gud", hade plockats bort.

– Den hade man satt ett kraftigt kryss över med penna, berättar Landälv.

I den tredje versen hade mycket riktigt "Betlehem" bytts ut mot "alla oss".

– Där sjöng man versen, men Betlehem var satt inom parentes och så ovanför Betlehem stod det "alla oss", förklarar Landälv.

Även den fjärde versen, som innehåller strofen "en stråle av Guds kärleks ljus, i signad juletid", ströks.

– Den hade också ett kraftigt kryss över sig, så de två verser som har med kristen tro att göra var helt överkryssade så de fick barnen inte sjunga, säger pastorn.

– Jag tycker det är väldigt upprörande.

Det var här, i Kungsbergskyrkan i Åmål, som luciafirandet hölls. Men med en version av den populära psalmen "Nu tändas tusen juleljus" som rensats på alla kristna referenser. Foto: Peter Landälv

Skyll inte på muslimer
Peter Landälv använder själv inte sociala medier, men har fått berättat för sig av andra att luciafirandet uppmärksammats på bland annat Facebook.

– Det är en massa galenpannor som skriver hatfulla meddelanden på sociala medier och sådär, rasistiska saker, det tar jag fullständigt avstånd ifrån, säger han.

Han säger att skolvärlden har en "beröringsrädsla" när det gäller den kristna tron och befarar att ansvariga skolledare använder invandrare som svepskäl för att plocka bort kristna inslag från skolan. Det i sin tur riskerar att bli en grogrund för rasism och andra motsättningar.

– Jag vågar inte säga att det är så, men det är inte så långsökt att tänka att det skulle kunna vara så, säger han.

Enligt Landälv är det inte muslimer utan svenska myndigheter som har problem med den kristna tron. Han berättar om en händelse förra veckan då kyrkan var halvfull med muslimer som deltog i en julavslutning.

– De vänder sig till oss som är kristna eftersom de då möter människor som i alla fall tror på någonting och inte förnekar allt hela tiden, säger han.

Han är starkt kritisk till ett samhälle där ateismen tillåts vara norm och där skolbarn inte får lära sig om kristen tro och vårt kristna kulturarv.

– Ibland kan det vara så att man försöker pådyvla svenska folket en ateistisk och humanistisk samhällssyn, men det går inte, säger Peter Landälv.

– Den ene tror på ett sätt och någon annan på ett annat. När kristna hela tiden utsätts för misstänklig­göranden så känns det ganska trist faktiskt.


Nyheter från förstasidan

Ekonominyheter

Skattesubventionerade "serverhallar" var bitcoinfabriker

Nya cirkusen kring politikernas skandalsatsning.. "Hur mycket pengar den här sedelpressen spottat ut i tillgångar, det vet vi inte."0 


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.