Samtidigt som Northvolts konkursade batterifabrik står i brand skärper Kina kraven på säkerhet för elbilsbatterier som säljs i Kina, men som även väntas få effekter på exporterade batterier.
– Den nya standarden kommer att minska risken för batteribränder efter kollisioner i elbilar och skydda konsumenternas liv bättre, säger en representant från batterijätten CATL till CarNewsChina.
Reglerna kräver bland annat att ett batteri som drabbas av så kallad thermal runaway inte ska kunna fatta eld eller explodera.
Röken som uppstår måste dessutom vara ofarlig för passagerarna.
Bakgrunden är bland annat en uppmärksammad olycka i mars där tre personer dog efter att en Xiaomi SU7 började brinna vid en krock.
En annan nyhet är att batterier ska klara 300 snabbladdningscykler utan brandrisk, även vid kortslutning.
Dessutom införs krocktester mot batteriets undersida för att simulera påfrestningar underifrån.
Tidigare krävdes endast en varningssignal fem minuter innan brand. Nu blir Kina först i världen med att lagstadga om fullständigt brandsäkra batterier.
Branschen är i stort sett positiv. Även om det blir kostsamt för mindre tillverkare väntas reglerna på sikt ge färre olyckor, billigare försäkringar och lägre underhåll.
CATL säger att deras batterier redan sedan 2020 förhindrar eldspridning, men att de nya kraven kräver nära samarbete mellan fordonstillverkare och batteriproducenter.