Under torsdagen inleder IKEA Sverige ett samarbete med FN:s flyktingorgan UNHCR.
I samtliga svenska IKEA-varuhus kommer det säljas en regnbågsfärgad kasse där hela överskottet går till UNHCR:s arbete med att skydda så kallade hbtq+flyktingar i världen.
IKEA:s klassiska blå påse är företagets mest sålda produkt någonsin och en av världens mest sålda påsar.
– Att stå upp för allas rätt att vara sig själv tycker vi är en självklarhet, men tyvärr är det inte så överallt. Att vi på IKEA nu tar detta budskap till vår mest sålda produkt någonsin tror vi kan göra skillnad. Som en av de största svenska arbetsgivarna är det oerhört viktigt att vi står upp för jämlikhet, säger Cornelia Kaufmann, HR-chef på IKEA Sverige, i ett pressmeddelande på torsdagen.
– Hbtq+personer över hela världen utsätts dagligen för diskriminering, våld och hot; många har inget annat val än fly. Vi är väldigt tacksamma och glada över att allt överskott från regnbågskassen går till UNHCR:s arbete för att skydda hbtq+flyktingar. Det här stödet är otroligt viktigt, säger Åsa Widell, generalsekreterare på Sverige för UNHCR.