Lyckade kampanjer gav inte fler väljare

Publicerad 1 juli 2015 kl 10.43

Inrikes. Under supervalåret 2014 var valkampanjerna professionellare än någonsin – ändå lyckades man inte locka fler väljare. Det skriver Lars Nord, professor i politisk kommunikation, och Marie Grusell, fil dr, i en ny rapport från forskningscentret DEMICOM, Mittuniversitetet.

Dela artikeln

Rapporten visar att stora ekonomiska och personella resurser satsades av partierna under valrörelsen 2014. Dessutom var kampanjerna professionellare än vanligt.

Traditionella metoder att nå väljare kombinerades med nya – dörrknackandet slog alla rekord samtidigt som sociala medieplattformar blev viktigare arenor än under tidigare val. Dessutom var mediebevakningen bredare, genom till exempel fler partiledardebatter.

Ändå gick det inte riktigt som man tänkt.

– I efterhand talar partierna om att valrörelsen var splittrad och otydlig utan avgörande sakfrågor eller särskilda mediehändelser. Helt enkelt en valrörelse utan egenskaper, säger Marie Grusell i ett pressmeddelande.

För trots att partiernas kampanjer varit kloka och att enskilda insatser under kampanjen var mycket framgångsrika, räckte det i många fall inte för att locka väljare att rösta på de partier som bedrivit dessa lyckade kampanjer. Ändå lär den nuvarande kampanjutvecklingen fortsätta.

– Valkampanjen är inte längre främst ett recept för att vinna val, utan mer ett måste för att inte tappa mark och bli frånsprungen av andra i kampen om de rörliga väljarna, säger Lars Nord.


Så dog soldaterna för "flickskolor" i Afghanistan. Svenska medier sålde in kriget – med hundratusentals döda – som ett feministprojekt.0 Plus

Varning för otäcka bilder. Även flickvännen som var med vid händelsen är en vänsterextremist som anser att polisen är rasister.0 Plus

"Vi har lurats i 30 års tid." Politiskt korrekt önsketänkande bakom tidigare studier, visar häpnadsväckande nya fynd.0 Plus

Ekonominyheter

Kraftig inbromsning i företagarnas optimism

Företagarindikatorn minskar tydligt.. "Lite av ett bakslag i företagarnas annars försiktigt växande optimism."0 

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Alla känner igen sig i händelsen på Gröna Lund. I kollektivtrafik, badhus, skolor och bibliotek väntas svenskar acceptera dominansbeteende som något naturligt.0 

Simulerar krigföring mot upprorsmakare. Övningen äger rum i toppmodern kulisstad i Östergötland.0 Plus

Mer från Inrikes

Inte fel vägra kalla patient för "hen"

"Ickebinär" blev "felkönad".. Sjuksköterska vägrade lyssna, enligt anmälan.0 

C-ledaren kräver att Säpo utreder SD

"En trojansk häst.". Vill utreda partiets roll i LVU-kampanjen.0 

Vetenskap

Svensk superdator ska spana på ryssar från rymden. AI-försök inom "taktisk spaning och övervakning" från satellit.0 

Astra Zeneca återkallar covidvaccin globalt. Erkände nyligen för första gången dödliga biverkningar.0 

Kultur

Pojkscouterna blir könsneutrala. Byter namn – efter 114 år.0