Tung kritik kommer nu från bland andra Björn Hasselgren, infrastrukturforskare på Kungliga tekniska högskolan i Stockholm. Han säger till Ekot att Reinfeldts tunnelbaneprojekt är djupt olönsamt.
Gör man samhällsekonomiska kalkyler och ser att de är kraftigt olönsamma så är det en stark varningssignal om att det finns stor anledning att välja ett billigare alternativ, säger han till Ekot.
Kortare restid och bättre miljö väger inte upp de höga kostnaderna, som tidigare har beskrivits som ett slöseri i miljardklassen.
Regeringens motivering för tunnelbanebygget är att det skulle göra Nacka mer attraktivt som bostadsområde, och därmed bidra till inflyttning till Stockholm.
Bostadsforskaren Hans Lind avfärdar emellertid det argumentet, eftersom folk redan vill bo i Nacka. Om man vill förändra situationen på bostadsmarknaden i Stockholm så borde man istället lägga pengarna på pendeltågstrafiken, hävdar han. Med X2000 tar det en kvart mellan Södertälje och Stockholm, och om en liknande förbindelse fanns i t.ex. Haninge så skulle den kommunen expandera rejält, enligt en tidigare intervju med Hans Lind i Dagens Industri.