De båda SJ-topparna tar strid för den politiska idén, som inte minst drivs av Miljöpartiet, i en debattartikel i DN. "Effektivt och klimatsmart" skriver de och fortsätter med ett resonemang om att ett "dubbelspår har samma kapacitet som en bilväg med femton filer."
Fridolin och Romson anklagas för hyckleri när regeringen tömmer SJ på 1,7 miljarder
En utredning som togs fram på uppdrag av Trafikverket i maj i år visar att en höghastighetsjärnväg skulle kosta över 230 miljarder kronor att bygga.
För den summan får man en järnväg som går från Järna sydväst om Stockholm till Jönköping varifrån den delar sig i ett spår mot Almedal utanför Göteborg och ett annat till Lund. Nya spår, tunnlar, broar och och stationsanläggningar fram till, i och genom de tre storstäderna kommer kosta ytterligare miljarder att bygga – men det är oklart hur många.
Enligt Sundling och Fritzson skulle en ny höghastighetsjärnväg minska restiden betydligt mellan de tre storstäderna. Var sjätte minut skulle ett tåg avgå från Stockholms central till Göteborg eller Malmö. Från Malmö och Göteborg skulle tåg avgå var tolfte minut mot Stockholm.
"Östra, västra och södra Sverige kommer i praktiken att växa ihop till en arbetsmarknadsregion och ökningen i konkurrenskraft kommer vara avsevärd", siar de båda SJ-topparna.
Höghastighetståg och järnvägar är en av de saker som står på agendan när den rödgröna regeringen under hösten förhandlar med alliansen om nya infrastruktursatsningar. Moderaterna var tidigare skeptisk till idén, men i mars i år svängde partiet i frågan, skrev Dagens Industri då.
Många kritiska röster har dock höjts i debatten som frågar sig om det inte vore bättre att satsa miljarderna på underhåll av de tåg och järnvägar som redan finns.