Staten tar över pendeltågen i Stockholm efter kaos

Publicerad 2 mars 2024 kl 12.23

Inrikes. På söndag tar statliga SJ över driften av pendeltågs­trafiken i Stockholms län efter många års experiment med privatiseringar och kaos. Men övertagandet från hårt kritiserade MTR är förenat med en rad utmaningar, enligt SJ.

Dela artikeln

Region Stockholms trafikförvaltning SL har undertecknat ett avtal med SJ om driften av pendeltågstrafiken, som börjar gälla den 3 mars.

I och med detta tar SJ, som till hundra procent ägs av staten och förvaltas av Finansdepartementet, över totalansvaret för pendeltågens trafik, underhåll och service i huvudstadsregionen.

Den nuvarande entreprenören MTR har under lång tid misskött pendeltågstrafiken och regionen och bolaget har nu enats om att avtalet ska avslutas i förtid. Avtalet mellan regionens trafikförvaltning SL och SJ är ett så kallat nödavtal som tecknas med stöd i EU:s kollektivtrafikförordning.

Avtalet ska säkra pendeltågstrafiken i Stockholm under två år och arbetet med att lämna över verksamheten från MTR till SJ inleds omedelbart, enligt SL.

"Successivt kommer resenärerna att märka förbättringar i form av fler och mer punktliga avgångar, förbättringarna börjar förhoppningsvis märkas redan under vintern då nyrekryterade lokförare kommer på plats", skriver SL på sin hemsida

Även Mälardalstrafik har hävt sitt avtal med MTR, som gått med på att avsluta även det avtalet i förtid. MTR tog över trafiken av Mälartåg i december 2021 och sedan dess har bolaget haft stora problem med att leverera tåg i tid.

– Vi gör det för att vi inte har lyckats hitta en ekonomiskt hållbar situation. Det har också varit utmanande för oss att skapa en bra leverans för alla resenärer, säger Erik Söderberg, presschef på MTR, till Sekotidningen.


Nyheter från förstasidan

"Grön omställning" kan sänka svensk industri

Basnäringen i norr kan "slås ut". Forskaren spår spökstäder i gröna omställningens spår.0 

Ekonominyheter


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.