Val 2018
Totalt engagemang på Facebook fördelat mellan partierna, perioden 22 juli till 21 augusti.

AFS engagerar mer än S

Publicerad 23 augusti 2018 kl 18.05

Inrikes. När valrörelsen går in i sin slutspurt är Sverige­demo­kraterna det parti som skapar tydligt störst engagemang på Facebook. Men utmanar­partiet Alternativ för Sverige hamnar på tredje plats – före Socialdemokraterna, rapporterar Dagens Nyheter.

Gilla artikeln på Facebook

Under perioden 22 juli till 21 augusti i år stod SD för 38 procent av Facebook-engagemanget fördelat mellan de olika partierna, visar en mätning från EzyInsights.

På andra plats kommer Moderaterna med 17 procent, följt av Alternativ för Sverige (AFS). Det senare är ett parti som bildades så sent som i mars i år men som enligt analysen alltså skapar 14 procent av engagemanget bland partierna på Facebook.

Det mest delade inlägget från samtliga partier under perioden var en video från bilbränderna i Göteborg som AFS publicerade på sin Facebooksida.

– Om man tittar på frekvensen av Facebookinlägg så publicerar SD och AFS nästan lika ofta som en tidning, säger Steve El-Sharawy, Innovationschef på EzyInsights, till DN.

Tittar man på hela det gångna året, från augisti 2017 till augusti 2018, har SD nästan hälften av engagemanget på Facebook – 47 procent. Men även då kommer AFS, som alltså inte fanns förrän i mars, på femte plats före Centerpartiet, Liberalerna, Kristdemokraterna, Miljöpartiet och Feministiskt initiativ.


Nyheter från förstasidan


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.