Människor köar i timmar för att åka med de mest populära berg och dalbanorna på det nyöppnade nöjesfältet som drar tre gånger så många besökare som främsta konkurrenten.
Disneyland har 20.000 besökare om dagen och de flesta – 97 procent – lämnar positiva omdömen om upplevelsen när de utvärderar den på en internetsajt.
Men alla är inte nöjda. En av dem är Yan Qi, en besökare från Shenyang som ligger två och en halv timmes flygresa bort. Han anser att personalen på nöjesfältet är otrevlig.
Motsvarande 47 miljarder kronor kostade det att bygga nöjesparken, något som märks på priset. 370 yuan kostar inträdet under veckodagarna och 499 under helgdagar. Det motsvarar 475 och 640 svenska kronor och är alltså dyrt även med svenska mått mätt.
En genomsnittlig månadsinkomst i Kina ligger på under 2.000 yuan. Med andra ord är Disneyland i Shanghai framförallt ett nöje för turister och kineser med pengar, inte den kinesiska arbetar- eller medelklassen. Och det är framförallt priset många av besökarna klagar på.