Enligt överlevande i tragedin så färdades migranterna genom öknen i norra Niger mot Algeriet i två fordon när det ena gick sönder. Smugglarna valde då att fortsätta i det fungerande fordonet, som de först tömde på passagerare, för att "hämta reservdelar" men smugglarna kom aldrig tillbaka.
Min familj dog av törst, berättar överlevaren Sadafiou, som förlorade fru och nio barn, för AFP.
Kropparna var upplösta. Det var fruktansvärt att se. Vi fann dem på olika platser inom en 20 kilometers radie och i små grupper, ofta under träd eller direkt i solen. Ibland en mor och barn, men en del ensamma barn också, säger en lokal talesman för en hjälporganisation, till AFP.
Ett tjugotal passagerare lyckades ta sig från platsen de lämnades på i öknen till bebyggelse, men för sent för att rädda de som var kvar. Samtliga som stannat dog av törst och hjälp nådde fram först i slutet av oktober, en halv månad efter att de övergavs. Totalt överlevde 21 migranter, varav 19 lyckades ta sig till staden Tamanrasset i Algeriet. De har nu repatrierats till Niger.
"Smugglare överger ofta sina passagerare i öknen där de möter en nästan säker död", skriver AFP. Enligt nyhetsbyrån skulle migranterna troligen till Libyen för att ta sig vidare till Europa.
Medan FN:s flyktingorgan UNHCR i huvudsak hjälper människor på plats i tredje världen väljer de flesta europeiska länder att föra en politik som uppmuntrar människor att ta sig in i Europa illegalt för att sedan få uppehållstillstånd och försörjning, vilket utnyttjas av hänsynslösa människosmugglare som tar ockerpriser för farliga och inhumana transporter.
Nu väcker olyckan frågor om EU:s politik för att skapa ett mångkulturellt Europa är förenlig med humanitära principer. Under de senaste veckorna har flera dödsolyckor inträffat till följd av vissa EU-länders generösa bidrags- och invandringspolitik, som lockar allt fler afrikaner och araber att ta risker på jakt efter en framtid i Europa.
I början av oktober omkom hundratals utvandrare på väg mot Europa i farvattnen väster om Malta efter att smugglarna satte eld på båten de färdades i när de försökte larma land med röksignaler. I en annan incident i mitten av oktober dog en trettiotal illegala migranter efter att libyska milismän, som tog betalt för att smuggla ut dem ur landet, öppnade eld mot deras båt.
Trots kritiken har EU:s invandringskommissionär Cecilia Malmström inlett ett arbete för att öka den illegala invandringen över Medelhavet ytterligare, genom att låta europeisk kustbevakning åka ut och hämta migranter som gett sig iväg på farliga resor mot framförallt den italienska ön Lampedusa.
Vi har mycket kustbevakning runt omkring i Medelhavet, men det är alldeles för splittrat. Vi kanske kan få till stånd någon form av samarbete i hela Medelhavet, från kust till kust, för att rädda fler liv, sade Cecilia Malmström till Ekot i samband med en olycka utanför ön tidigare i oktober.
Om Malmström även tänker erbjuda någon form av hämtservice i Afrikas många ökenlandskap är ännu oklart. Att sluta ta emot illegala invandrare anses däremot fortfarande vara tabu i den europeiska debatten.