”Sydney Sweeney, en registrerad republikan, har den ‘hetaste’ reklamen just nu", skriver Donald Trump på sin plattform Truth Social.
Han konstaterar att jeansen nu "flyger av hyllorna" på grund av kampanjen.
"Kör hårt, Sydney!" fortsätter den amerikanske presidenten.
Kort efter att inlägget publicerats på måndagen steg American Eagles aktiekurs med över 23 procent, rapporterar CNBC.
Reklamen, som lanserades i slutet av juli, frontas av den omtalade Euphoria-stjärnan och har sloganen: ”Sydney Sweeney has great jeans”.
Den har dock kritiserats hårt från vänsterhåll. Kritiker menar att sloganen är en ordlek med dubbla betydelser – att den egentligen syftar på Sweeneys gener, inte jeansen, eftersom hon är blond och blåögd. Kampanjen har också från feministiskt håll kallats sexualiserad och ”ur takt med samtiden”.
American Eagle bemötte kritiken i ett kort uttalande på Instagram i fredags och stod på sig – något som tolkats som ytterligare ett tecken på att den antivita woke-kulturen till slut håller på att ge vika.
Kampanjen lanseras samtidigt som företaget tampas med vikande försäljning. I maj förutspådde American Eagle att omsättningen för innevarande kvartal skulle falla med 5 procent och vinsten landa mellan 40 och 45 miljoner dollar. Företaget har tidigare i år även tvingats till en nedskrivning på 75 miljoner dollar till följd av överlager och rabatter.
Samtidigt visar Google Trends att intresset för varumärket nu är det högsta på över 20 år – men det återstår att se om detta omsätts i ökad försäljning.