BMW:s helsidesannons till höger.

Gretas DN-tidning gör reklam för BMW

Publicerad 6 december 2020 kl 20.30

Media. Greta Thunberg fick vara chefredaktör för en dag och bestämma innehållet i söndagens Dagens Nyheter. I tidningen finns en stor annons från biljätten BMW som tydligt använder sig av hennes klimatbudskap i kommersiellt syfte.

Dela artikeln

"Världens bästa klimatmärke för klimatet", lyder budskapet i lyxbiltillverkarens helsidesannons i Greta-tidningen.

Annonsen från BMW är en uppenbar flört med den skylt som Greta själv har använt sig av, "Skolstrejk för klimatet".

Greta skriver på Instagram att hon som chefredaktör i Peter Wolodarskis ställe "har kommit med förslag och feedback, som t.ex att man inte kan ha en seriös klimat- och miljörapportering samtidigt som man tillåter klimat- och miljöskadlig annonsering."

Martin Jönsson, redaktionell utvecklingschef på DN, skriver i en kommentar till Expressen att Greta har fått se alla annonser i förväg.

Det är inte första gången Greta Thunberg sammankopplas med BMW. Inför hennes uppmärksammade seglats över Atlanten sommaren 2019 kom det fram att samma lyxbiljätte hade sponsrat Gretas resa.


Hyllas som hjälte i sociala medier. Nu "varnar" myndigheterna för att sprida icke-tillrättalagd information om händelsen.0 Plus

Nyheter från förstasidan

Golahmad, 67, hyllar återvandringsbidraget: "Jag vill återvända till mitt hemland"

Han nappar direkt på erbjudandet. Har tröttnat på ensamheten och isoleringen – vill tillbaka till Afghanistan.0 

Ekonominyheter

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Mohammed fick stanna. Men den uteblivna utvisningen är Kristerssons fel.0 

20.000 dokument släppta. Statliga programledarens försvar: Har "absolut inte" haft gruppsex med 14-åriga flickor.0 Plus

Vetenskap

Android ska få konkurrens av system som är fritt på riktigt. Projektet: Telefon utan "spyware" från Google.0 

Apmänniskan Lucy får ansiktslyft – så såg hon ut. Levde för 3,2 miljoner år sedan. 0 

Kultur