Katrin Zytomierska marknadsförde i ett inlägg fiskoljan, som kostar 399 kronor flaskan, på följande sätt:
"Timingen kunde inte varit mer perfekt. I tider som dessa med ett läbbigt Corona-virus är det ännu viktigare än vanligt att boosta och stärka sitt immunförsvar."
Det är Zytomierskas eget företag Clean Eating som säljer fiskoljan och enligt KO ska inlägget ses som reklam för produkten. Det som företag för fram i reklam måste gå att bevisa och när det gäller vissa produkter, exempelvis hälsopreparat, är det enligt myndigheten särskilt viktigt att mottagaren kan lita på att det som sägs är sant.
– Det är extra illa om man använder sig av människors rädsla för sjukdom, som nu med coronaviruset. I det här fallet har bloggaren varken reklammarkerat inlägget på ett korrekt sätt eller kunnat visa att fiskoljan skyddar mot coronaviruset, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO, i ett uttalande.
För att få ett snabbt stopp för marknadsföringen vill KO att domstolen utfärdar ett så kallat interimistiskt förbud, det vill säga ett förbud som gäller direkt och fram till att domstolen slutligen avgör målet.
Det är många som reagerat på inlägget om fiskoljan och över 100 anmälningar har kommit in till Konsumentverket.
De övriga tre inläggen som ingår i stämningsansökan gäller produkter som Katrin Zytomierskas företag säljer. Inläggen saknar reklammarkering, men KO bedömer att inläggen är reklam som därmed måste märkas ut.