PK-tricket slog fel – nu anmäls HBT-snuset

Publicerad 28 juli 2015 kl 11.03

Inrikes. Snustillverkaren Swedish Match försökte plocka politiska poäng genom att ge ut en HBT-utgåva av märket Göteborgs Rapé under Pridefestivalen. Men nu KO-anmäls företaget av tankesmedjan Tobaksfakta, som menar att tilltaget bara handlar om att sprida reklam för den egna produkten.

Dela artikeln

Swedish Match har inför Pridefestivalen i Stockholm lanserat en variant av snuset Göteborgs Rapé med tillägget "With Pride". Snuset är riktat till snusare engagerade i Priderörelsen och säljs uteslutande i 7Eleven-butiker och i företagets tre egna snusbutiker. 7Eleven är huvudsponsor för Pridefestivalen.

– Göteborgs Rapé with pride är den produkt som jag personligen är mest stolt över att ha lanserat som varumärkeschef för Göteborgs Rapé. Pride bedriver ett viktigt arbete och vi är glada över att kunna medverka genom att ta fram denna utgåva som uppmärksammar allas lika värde, sade Tove Lundgren, varumärkeschef Göteborgs Rapé Swedish Match, i ett uttalande tidigare i juli.

Tobaksfakta säger sig dock befara att satsningen på ett särskilt Pridesnus huvudsakligen är reklam för att öka snusförsäljningen. För att reda ut om det handlar om reklam eller inte har Göran Boëthius, ordförande i Tobaksfakta, ställt den frågan till Konsumentombudsmannen, KO.

– Det är inte svårt att begripa att Swedish Match utvecklat en specialprodukt för marknadsföring av snus till en speciell målgrupp. Hur produkten exponeras i detta sammanhang borde vara av intresse att veta, säger Göran Boëthius i ett pressmeddelande.

– Tobaksindustrin har länge känt till att Priderörelsens målgrupper är överrepresenterade vad gäller tobaksbruk jämfört med befolkningen i stort. Därför har tobaksindustrin, både här hemma och internationellt, varit angelägen att visa upp sig för denna publik, fortsätter han.

Vid Pridefestivalen i Stockholm år 2009 fanns British American Tobacco, BAT, med bland sponsorerna och hade sitt varumärke på Prides hemsida. Eftersom sådan tobakssponsring är förbjuden anmäldes den till KO. BAT hävdade att sponsringen var laglig därför att endast varumärket men inga bilder på bolagets tobaksprodukter fanns med på hemsidan.

KO:s bedömning blev att det finns ett starkt samband mellan varumärket och produkterna. BAT:s avsikt med bilden på varumärket var att göra festivalbesökarna positivt inställda till företaget och därmed positiva till att använda företagets produkter.

Efter KO:s besked tog Prideadministrationen bort varumärket från hemsidan.


"Omoralisk" klädsel, enligt araberna. Tonåringens ansikte permanent vanställt av huggen med glasskärvor.0 Plus

Varning för starka bilder! Ena kvinnan går till attack – men offret ger tillbaka med samma mynt.0 Plus

Nyheter från förstasidan

Israel har inlett massiv bombkampanj mot Damaskus

Angriper nya grannregimen med full kraft. Nu ajourneras rättegången mot Netanyahu på grund av det nya kriget.0 

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Var otrogen på krogtoalett i Malmö. Sambon misshandlade offret brutalt – och kvinnan falskanmälde honom.0 Plus

Mer från Inrikes

Tre minuter saknas i Trumps "oredigerade" Epstein-video

Analys av metadata avslöjar Vita husets bluff.. Övervakningsvideon från fängelsenatten har visst redigerats – i Adobe Premiere.0 

Återvunnen plast full med gifter och orsakar hormonrubbningar

Nedslående resultat i ny svensk studie.. Och när plasten är återvunnen går det inte att veta vilket gift man får.0 

Över 900 dömda håller sig undan fängelsestraffet

Har gått under jorden.. Men färsk lagstiftning gör att fängelsestraffet aldrig preskriberas.0 

Vetenskap

Apmänniskan Lucy får ansiktslyft – så såg hon ut. Levde för 3,2 miljoner år sedan. 0 

Okända gifter upptäckta i svenskars blod. SPA:er i höga nivåer – hos samtliga undersökta bloddonatorer.0 

Kultur

Världens mest protestantiska land. Kyrkan där vi dyrkar våra makthavare.0 

Asatroende får egen gravplats – i ovigd jord. Första gången i modern tid.0