Flygbolaget SAS ser framför sig en flera år lång kris på grund av corona. Detta får enorma konsekvenser för företaget.
"Som en följ av covid-19 förväntas efterfrågan påverkas väsentligt under återstoden av 2020 och det kommer att ta flera år innan efterfrågan är tillbaka på nivåerna före utbrottet. SAS måste därför vidta avgörande åtgärder för att anpassa verksamheten till en miljö med lägre efterfrågan", skriver bolaget i ett pressmeddelande idag.
Därmed inleder nu SAS en process för att minska antalet anställda med upp till 5.000 personer.
Närmare bestämt handlar det om cirka 1.900 heltidsanställda i Sverige, 1.300 i Norge och 1.700 i Danmark.
– Covid-19 har tvingat SAS att ta ställning till en helt ny verklighet som kommer att ge återverkningar inte bara under de närmaste månaderna, utan de närmaste åren. Vår ambition är att fortsatt vara det ledande flygbolaget i Skandinavien och därmed ha en bärande roll i den Skandinaviska infrastrukturen som garant för nationell och internationell tillgänglighet. För att kunna fortsätta att uppfylla denna viktiga samhällsfunktion måste vi anpassa våra kostnader till de rådande omständigheterna, säger Rickard Gustafson, VD för SAS.
Företaget konstaterar att utbrottet av covid-19 har tagit bort den mesta efterfrågan på flygresor och därmed den kommersiella grunden för flygbolag överlag. För närvarande bedriver SAS enbart verksamhet inom ett mycket begränsat inrikesnätverk i Norge och Sverige. På grund av de aktuella restriktionerna förväntar sig SAS en begränsad aktivitet även under den viktiga sommarsäsongen.– Det oerhört tråkigt och ledsamt att vi tvingas anpassa vår personalstyrka till en lägre efterfrågan. Inte minst med tanke på företagets framgångsrika resa de senaste åren, som har gjorts möjlig tack vare det fina arbetet som utförts av SAS kompetenta och uppskattade medarbetare. Tillsammans med företrädare från fackföreningarna ska vi nu arbeta intensivt för att hitta lösningar för att så få personer som möjligt ska drabbas. Dessutom är vi redo att snabbt skala upp verksamheten och minska antalet berörda tjänster om efterfrågan återhämtar sig snabbare, fortsätter Gustafson.