Till följd av coronakrisen har utomhustrenden accelererat kraftigt och besöken på vandringsleder och fjälltoppar har slagit nya rekord – trots en mycket begränsad turism från utlandet.
"Semestern blev till svemester och restaurangmåltider med vin ersattes med stormköksmiddag och termoskaffe. 2020 var året då svenskarna återupptäckte den svenska naturen och stormköket representerar därför den, på många sätt märkliga, tid vi lever i", skriver HUI Research i sin motivering till årets julklapp.
– 2020 är det år i modern tid då vi allra snabbast behövt ställa om vårt beteende. Mycket av det vi tidigare ägnat oss åt har vi fått sluta med i syfte att skydda oss själva och våra medmänniskor – men en av de saker vi istället börjat göra i större uträckning är att vara i naturen, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research, i ett pressmeddelande.
Även detaljhandelns försäljningssiffror visar enligt HUI att svenskarna verkligen har fått upp ögonen för friluftsliv under 2020. Medan flera av handelns delbranscher har haft det tufft har sporthandeln vuxit starkt under året, och outdoorbutikerna har på flera håll slagit nya försäljningsrekord.
– När vi söker oss ut i naturen uppstår behov av nya kläder och ny utrustning. Pengar som annars hade lagts på utlandsresor har delvis gått till inköp av tält, sovsäckar och stormkök i syfte att maxa svemestern, och sporthandeln har därför sett fina försäljningssiffror under året när flera andra branscher har haft det tufft, säger Jonas Arnberg.
Det är det trettiotredje året i rad som HUI Research utser Årets julklapp.