Livsmedelskedjan Hemköp, som ägs av Axfood, inför ett lojalitetssystem som ska motivera till vad man kallar "goda handlingar".
Det innebär bland annat att kunder kommer att få fler bonuspoäng om de köper färskt frukt och grönt samt något kallas "veckans vego".
Hemköps vd Simone Margulies säger att hon inte vill prata om "onda handlingar" som kontrast till "goda handlingar". Men hon pekar i SvD ut köp av animaliska proteiner, "det röda köttet", som exempel på "icke-goda handlingar".
Hon konstaterar att det inte vore en god idé att stoppa försäljning av kött rakt av.
– Om vi slutar sälja kött så riskerar vi att tappa vi kunden, säger Simone Margulies till SvD.
Istället ska kunderna "inspireras" till att göra andra val. Det hela handlar om att klara av "vår största utmaning klimatmässigt", förklarar Margulies.
"Nu blir det ingen mer handling på Hemköp"
Konkurrenten Ica har inga planer på att införa något liknande system.
Nyheten om Hemköps bonussystem har lett till kritik mot Axfood på sociala medier.
"Ja där fick ICA en konkurrent mindre. Nu blir det ingen mer handling på Hemköp", skriver riksdagsmannen Jan Ericson (M), som tidigare kritiserat klimathysterin, på Twitter.