Edward Snowden

Journalisten Tom Harper försöker förklara sig i en intervju med CNN.

Journalistens förklaring efter bluffartikeln: "Skrev bara det regeringen ville"

Publicerad 16 juni 2015 kl 21.40

Media. Den brittiska tidningen Sunday Times publicerade i söndags en artikel om att Ryssland lyckats "knäcka" visselblåsaren Edward Snowdens hemliga filer och att brittiska spioner därför hamnat i fara. Artikeln kritiseras för att bygga på obekräftad information och rena lögner – men journalisten försvarar sig med att han bara skrev det som den brittiska regeringen sade åt honom att skriva.

Gilla artikeln på Facebook

© Sunday Times

Det så kallade avslöjandet slogs upp stort i Sunday Times.

Det stort uppslagna avslöjandet, som okritiskt spreds vidare av svenska TT, gick ut på att Storbritannien tvingats evakuera "MI6-agenter" från Ryssland. Detta sedan Ryssland och Kina lyckats avkryptera filer från visselblåsaren Edward Snowdens stora underrättelseläcka och fått tillgång till information som kunde avslöja spionerna.

Artikeln antyder antyder bland annat att det Snowden – som befinner sig i landsflykt i i Ryssland – själv kan ha lämnat över filerna till ryssarna.

En "högt uppsatt" källa inom inrikesdepartementet påstås uppge att Snowden har "blod på sina händer" – men i samma artikel citeras en annan påstådd regeringskälla som tvärtom säger att ingen "agent" har kommit till skada.

Ett direkt felaktigt påstående – att Guardian-journalisten Glenn Greenwalds partner David Miranda skulle ha gripits med en stor samling hemliga dokument efter att ha "besökt Snowden i Moskva" – togs i efterhand i tysthet bort från artikeln på Sunday Times hemsida. Tidningen har dock inte publicerat någon rättelse och formuleringen återfinns i papperstidningen.

Den felaktiga uppgiften används för att bevisa att Edward Snowden fortfarande har kvar det läckta materialet. Visselblåsaren själv har hela tiden sagt att han lämnade över alla filer till journalister och att han inte har kvar någon information själv.

Andra har pekat på att artikeln innehåller en rad andra konstigheter. Och i en intervju med CNN tvingades journalisten som skrev reportaget åt Sunday Times, Tom Harper, erkänna att han inte hade kunnat bekräfta några av de uppgifter som han fått från de påstådda regeringskällorna.

– Vi publicerar bara det som vi tror är den brittiska regeringens ståndpunkt, säger Harper till CNN.

Glenn Greenwald, som publicerade de ursprungliga Snowden-dokumenten, skriver i The Intercept att artikeln sprider vidare fabricerade uppgifter.

"Sunday Times återvinner bara samma bevisfria smutskastning som har använts av regeringstjänstemän i åratal – inte bara mot Snowden utan mot alla visselblåsare – och lägger till en dos av sensationalism och kryddar det hela med påvisbara lögner. Det är helt enkelt så västerländsk journalistik fungerar, och det är allt annat än överraskande", skriver Greenwald.


Ny studie om mirakeldieten. Överviktiga medelålders kvinnor fick äta obegränsat – rasade i vikt.0 Plus

Stor guide: Bli helt ospårbar online. Uttryck dig fritt och riskfritt på nätet – vi lär dig använda enkla tekniken som inte ens NSA rår på.552 Plus

Ekonominyheter

Världselitens köp av privatjet skenar

Predikar "flygskam" för reguljärflygets resenärer.. Men själva slår kändisar och storbolag rekord i inköp av privatjet i år.0 


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.