Swedish Match har inför Pridefestivalen i Stockholm lanserat en variant av snuset Göteborgs Rapé med tillägget "With Pride". Snuset är riktat till snusare engagerade i Priderörelsen och säljs uteslutande i 7Eleven-butiker och i företagets tre egna snusbutiker. 7Eleven är huvudsponsor för Pridefestivalen.
– Göteborgs Rapé with pride är den produkt som jag personligen är mest stolt över att ha lanserat som varumärkeschef för Göteborgs Rapé. Pride bedriver ett viktigt arbete och vi är glada över att kunna medverka genom att ta fram denna utgåva som uppmärksammar allas lika värde, sade Tove Lundgren, varumärkeschef Göteborgs Rapé Swedish Match, i ett uttalande tidigare i juli.
Tobaksfakta säger sig dock befara att satsningen på ett särskilt Pridesnus huvudsakligen är reklam för att öka snusförsäljningen. För att reda ut om det handlar om reklam eller inte har Göran Boëthius, ordförande i Tobaksfakta, ställt den frågan till Konsumentombudsmannen, KO.
– Det är inte svårt att begripa att Swedish Match utvecklat en specialprodukt för marknadsföring av snus till en speciell målgrupp. Hur produkten exponeras i detta sammanhang borde vara av intresse att veta, säger Göran Boëthius i ett pressmeddelande.
– Tobaksindustrin har länge känt till att Priderörelsens målgrupper är överrepresenterade vad gäller tobaksbruk jämfört med befolkningen i stort. Därför har tobaksindustrin, både här hemma och internationellt, varit angelägen att visa upp sig för denna publik, fortsätter han.
Vid Pridefestivalen i Stockholm år 2009 fanns British American Tobacco, BAT, med bland sponsorerna och hade sitt varumärke på Prides hemsida. Eftersom sådan tobakssponsring är förbjuden anmäldes den till KO. BAT hävdade att sponsringen var laglig därför att endast varumärket men inga bilder på bolagets tobaksprodukter fanns med på hemsidan.
KO:s bedömning blev att det finns ett starkt samband mellan varumärket och produkterna. BAT:s avsikt med bilden på varumärket var att göra festivalbesökarna positivt inställda till företaget och därmed positiva till att använda företagets produkter.
Efter KO:s besked tog Prideadministrationen bort varumärket från hemsidan.