Ewa Sarén är rektor på Bredängsskolan.

Rektor vill kvotera in invandrare på alla skolor – låt dem "befrukta skolorna"

Publicerad 28 maj 2015 kl 15.29

Inrikes. Ewa Sarén, rektor på den invandrardominerade Bredängsskolan i Stockholm, vill kvotera in invandrare på alla skolor i Stockholm. Hon ifrågasätter dessutom vad kunskap är och om det är viktigt att klara av de nationella målen.
– De här barnen ger så mycket så det skulle kunna befrukta andra skolor, säger hon om invandrarna till Fria Tider.

Gilla artikeln på Facebook

Det var i en artikel i Svenska Dagbladet förra veckan som de båda skolorna Bredängsskolan och Mälarhöjdens skola i Stockholm jämfördes med varandra. På den ena skolan är mer än 90 procent av eleverna invandrare och på den andra är mer än 90 procent av eleverna svenskar.

Ewa Sarén är rektor på Bredängsskolan och hon beklagade sig över att inte fler skolor i Stockholm får ta del av den rikedom som hon menar att hennes invandrardominerade skola har.

– Skulle vi fördela våra invandrarbarn bättre så skulle det befrukta skolorna, sade hon och fortsatte:

– Jag tycker faktiskt synd om skolor som inte har de här eleverna i dag.

Förutom hur det ser ut i klassrummen och på skolgårdarna ger skillnaderna mellan skolorna dessutom ett starkt avtryck i Salsa – Skolverkets statistikdatabas för alla skolor i hela Sverige. 94 procent av eleverna på Mälarhöjdens skola nådde förra året upp till de nationella målen, vilket innebar att de lyckats få godkänt i alla ämnen när de gick ut nionde klass. Motsvarande siffra för Bredängsskolan var endast 40 procent.

När Fria Tider ringer upp Ewa Sarén och frågar henne om hennes uttalanden förklarar hon att de skolor som inte har många invandrare går miste om något:

– De ger ju så mycket till alla barn av språk och kultur och det, säger hon och fortsätter:

– De här barnen ger så mycket så det skulle kunna befrukta andra skolor, jag har ju jobbat i skolor där det varit precis så och det är absolut optimalt tycker jag.

Om man tittar på Salsa från Skolverket så är det bara 40 procent av eleverna på Bredängsskolan som förra året klarade av att nå upp till de nationella målen?
– Det kanske det är.

Det är alltså sex av tio elever på din skola som inte klarar målen. Om man jämför med Mälarhöjdens skola så är det 94 procent där som klarar målen?
– Det ska man ju inte göra alltså.

Ska man inte titta på de siffrorna menar du?
– Fortsätt så får jag höra vad du menar.

Då kan man ju ifrågasätta det här du sa att det verkligen är synd om de skolor som inte har de här eleverna?
– Då skulle jag vilja ställa en motfråga om vad kunskap är? Vad som inte mäts i det här, man mäter svenska bland annat, men man mäter inte att alla de här barnen som vi har, så gott som alla, är tvåspråkiga. De äger två språk, det är en stor kunskap som inte mäts. De äger en helt annan kultur, också. De äger en kunskap om andra länder, också.

– De äger så mycket annat som inte mäts. Det kan jag ju säga som har jobbat i det här området i 30 år i olika sammanhang att det är kanske det som är det sorgliga att det inte syns den rikedom av kunskap som de har och kan ge till andra. Och det har sällan kommit fram och då känner jag såhär att någon gång måste vi tala om vad de här barnen ger, istället för att det alltid är ett problem.

Men då måste jag ställa en motfråga, är det där överhuvudtaget relevant kunskap? Det är ju ändå människor som ska ut på en arbetsmarknad senare och som ska fungera i samhället?
– Det är en väldigt relevant kunskap att ha ett språk i dagens läge, det är en väldigt relevant kunskap att ha en stor erfarenhet av andra delar av världen.

Men vänta lite nu, är det inte så ändå att man inom skolan har satt upp kunskapsmål och att det finns viss kunskap som man behöver tillgodogöra sig? Mer än hälften av eleverna på din skola når inte upp till de målen?
– Det gör våra elever också, vi jobbar med de kunskapsmålen, det är bara det att de har en längre sträcka att gå eftersom många inte har svenska språket från början. Det måste ju du förstå, eller hur? Det är nästan löjligt att jämföra. Våra elever kommer nästan under hela skoltiden, de kommer under sjuan, åttan, nian till Sverige, det är självklart att vi jobbar mot de målen, men de har mycket längre sträcka att gå. De har så mycket annat att ge än den kunskapen, det är det jag menar med berikar.

24 procent av eleverna på Bredängsskolan är, enligt Skolverket, "nyinvandrade". Ewa Sarén svarar däremot aldrig på frågan om varför det är 24 procent som tillhör denna nyinvandrade kategori hon pratar om men hela 60 procent som inte når upp till målen. Istället säger hon att hon inte vill svara på fler frågor.

– Då förstår jag vilken åsikt du har, nu förstår jag vart du vill komma så jag vill inte prata mer med dig. Jag tror att du och jag ser på människor på helt olika sätt, säger hon.


Nyheter från förstasidan

Ekonominyheter

Marginalen bank: Fel att beskriva våra lån som en gåva från skattebetalarna

"Är inte återbetalningsfria".. Så svarar banken på gårdagens artikel om subventionerade lån till kvinnor och minoritetsgrupper.0 

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Ingen kronisk kansler. Ett annat Tyskland är att vänta när Angela Merkel väl lämnar makten.0 

Brev till kultursidan. Omöjligt att förstå Sveriges nedgång utan att förstå ägandet, skriver Johan Alltman.0 

Vetenskap

Google-visselblåsaren: "En orwellsk mardröm till censurmaskin". Zachary Vorhies om tiden hos IT-jätten och efterspelet.0 

Kineserna kan ha tagit emot "meddelande från utomjordingar". Radiosignaler från galax tre miljarder ljusår bort.0 Plus

Kultur

Vänsterextremist åtalad för attack mot Dan Park. Hällde milkshake över gatukonstnären under AFS-möte.0 

Sabaton i allvarlig bilolycka. "Vi är glada över att vara vid liv."0