SVT fälls för "järnrörsfilmen"

Publicerad 15 juli 2019 kl 14.08

Lag & Rätt. SVT anses ha gjort intrång i den tidigare SD-politikern Kent Ekeroths upphovsrätt genom att offentliggjort delar av den så kallade "järnrörsfilmen".

Gilla artikeln på Facebook

Det var i juni 2010 som "järnrörsskandalen" utspelade sig på Kungsgatan i Stockholm.

Delar av händelsen spelades in med mobiltelefon av förre SD-politikern Kent Ekeroth. Sverigedemokraterna offentliggjorde i september 2010 delar av mobilfilmen, med samtycke av den som spelat in filmen.

Därefter använde Sveriges Television filmsekvenser och stillbilder ur andra delar av mobilfilmen i tv samt på svt.se och svtplay.se.

Ekeroth väckte talan mot SVT för att det skulle fastställas att han har rätt till ersättning för användningen.

I dag kom domen från Patent- och marknadsöverdomstolen, som anser att SVT:s användning av mobilfilmen inneburit intrång i vissa av upphovsrätten närstående rättigheter, närmare bestämt skyddet för ljud- och bildupptagningar samt för fotografiska bilder.

Patent- och marknadsöverdomstolen fastslår att de delar av mobilfilmen som SVT använde inte tidigare lovligen hade tillgängliggjorts för allmänheten.

Domstolen har samtidigt funnit att några av SVT:s programinslag varit parodier och därför tillåtna enligt ett parodiundantag.

"När det gäller SVT:s nyhetsrapportering har Patent- och marknadsöverdomstolen bedömt att inskränkningarna i upphovsrättslagen för sådan användning i enlighet med lagtextens ordalydelse inte varit tillämpliga och att en tolkning i strid med ordalydelsen inte är möjlig. SVT hade därför inte rätt enligt upphovsrättslagen att använda mobilfilmen i nyhetsrapporteringen. Inte heller en avvägning i förhållande till SVT:s yttrande- och informationsfrihetsintressen har lett till en annan bedömning", skriver Patent- och marknadsöverdomstolen i ett pressmeddelande.

I denna del har domstolen dragit samma slutsatser som underinstansen. Därutöver har rätten kommit fram till att SVT i några fall har kränkt fotografens rätt att bli namngiven.

SVT tvingas betala Kent Ekeroths rättegångskostnader på 190.000 kronor. Hur stor ersättning han ska få för publiceringen av bilder och filmer beslutas mellan parterna. Men domen kan överklagas.


Nyheter från förstasidan

Danska sågningen av Sverige: "Asyl-amok"

Sveriges "hämningslösa" invandring gör gränskontrollerna verkningslösa. "Tiotusentals afrikaner och araber" tar sig in i Europa genom Sverige, lyder kritiken.0 

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Ingen kronisk kansler. Ett annat Tyskland är att vänta när Angela Merkel väl lämnar makten.0 

Bluffen håller på att ersätta kristendomen. Globalt prästerskap krävs för att tolka och tämja den hotande katastrofen, skriver Jan Tullberg.0 

Mer från Lag & Rätt

Afghanen kräver ny rättegång mot ASAP Rocky

Känner sig missnöjd.. Vill att rapparen döms för våld med glasflaskor.0 

Elever skämtade om Hitler – nu åtalas 14 för "hets"

Skojade till det med "Hitlermustasch" på idrottslektion.. Eleverna, som är i 16-årsåldern, åtalas för "hets mot folkgrupp".0 

"Helt ny bevisning" ska fria ASAP Rocky

Påstås vara "avgörande".. Friande dom vore förödande för Sveriges trovärdighet.0 

Kämpade för könsneutrala toaletter – greps för pedofili

Lokalpolitikern lanserade HBTQ-kampanj.. Nu misstänks han för nio fall av sexuellt ofredande mot barn.0 Plus

Sidor

Vetenskap

Elchocksbehandling föreslås som enda lösning för att "bota rasism". Forskare vill utrota "fördomar" – med elektriska och magnetiska impulser mot hjärnan.0 Plus

Sömnapné kopplas till cancer hos kvinnor. Två- till trefaldigt ökad risk för cancer bland kvinnor med mer uttalad sömnapné.0 

Kultur

Klottersanerare råkade måla över "konstverk" i Rågsved. Misstog "klassisk muralmålning" för vanligt klotter.0 

Dan Park får fyra månaders fängelse – HD prövar inte fallet. Hårt straff för politiskt inkorrekta skämtbilder.0