2018 blev det panik när Alternativ för Sverige genom ett automatiskt annonssystem lyckades få in en annons på DN:s hemsida. "Bedrägeriköp", kallades det från Bonniers sida.
Under fredagen har dock DN medvetet publicerat en annons från den kinesiska regimen om situationen i Hongkong.
Annonsen får hård kritik från flera håll.
"Så DN, med sin grötmyndiga chefredaktör, sin antipopulistiskt korstågande kulturchef och sin permanent demokratibekymrade ledarredaktion, har idag en helsidesannons – från kinesiska staten", skriver Kristdemokraternas policychef Johan Ingerö på Facebook och menar att DN har sålt sina journalister för "blodspengar".
Enligt Ingerö misskrediterar annonsen journalister som rapporterar om "Kinas våldsaktioner i Hongkong" samtidigt som den försåtligt försäkrar DN:s läsare om att Kina "kommer lösa" situationen på egen hand. Han önskar att han kunde säga upp sin prenumeration upprepade gånger.
Men DN:s chefredaktör och ansvarige utgivare Peter Wolodarski försvarar publiceringen.
– Grundinställningen är att vara så liberal som möjligt mot opinionsyttringar på annonsplats, säger han till SVT.
Enligt Wolodarski överensstämmer annonsen med hur ledningen i Hongkong uttalat sig, varför den bör accepteras i den "offentliga diskussionen", menar han.
Men proteströrelsen i Hongkong delar knappast annonsens påståenden om att Kina till exempel står bakom principen om "ett land – två system". Rörelsen är tvärtom djupt oroad över Kinas alltmer aggressiva försök att helt inlemma regionen, som tidigare tillhörde Storbritannien, i den kinesiska diktaturen.