Antonie Grahamsdaughter.

Antonie, 64, tvingade Frölunda Indians byta namn: Min farmor var halvindian

Publicerad 13 oktober 2020 kl 18.44

Media. Hon har skarpt kritiserat Triumfglass för glassen "Sitting Bull", påstått att "Bamse i vilda västern" är "den värsta rasistiska boken som finns" och debatterat hockeyklubben Frölunda Indians namnbyte med Glenn Hysén i tv. Fria Tider har pratat med Antonie Grahamsdaughter, som påstår att hon har sina rötter i Amerikas ursprungsfolk. Men när hon får frågor om sin bakgrund och hur mycket "indian" hon egentligen är, blir hon upprörd.
– Då är du ordentligt hjärntvättad! Du är ordentligt hjärntvättad, säger hon till Fria Tider.

Gilla artikeln på Facebook

Det är många som reagerat på helgens debatt i SVT-satsningen "Sverige möts", där Glenn Hysén diskuterar hockeyklubben Frölunda Indians beslut att byta både namn och logotyp. Bakgrunden är att ordet "indian" och logotypen föreställandes en indianhövding av somliga uppfattats som rasistiska.

Glenn Hyséns bisarra SVT-debatt om Frölundas indian

Före detta fotbollsproffset och Göteborgsprofilen Glenn Hysén är det många som känner till. Men vem är egentligen hans 64-åriga motdebattör, Antonie Grahamsdaughter, som i tv-debatten menar att Frölunda Indians "absolut" måste fråga henne om lov först innan de får ha en indian på bröstet?

Tysk mor
I "Sverige möts" presenteras Antonie Grahamsdaughter som en "konstnär med rötterna i den kanadensiska ursprungsbefolkningen". Hon har de senaste åren hörts allt oftare i debatten i Sverige i frågor som rör Amerikas ursprungsfolk, där hon inte minst protesterat mot sådant hon menar är rasism.

Den som tittar i det svenska folkbokföringsregistret får veta att Antonies mamma hette Ingeborg Maria Frank. Hon föddes i Tyskland 1932 och växte upp i Nazityskland. Som ung flyttade Ingeborg till Kanada där hon på 50-talet blev gravid och födde Antonie. Antonies pappa är okänd, åtminstone vad de officiella registren beträffar. 1959, året då Antonie ska fylla fyra år, tar mamman med sig sin dotter och flyttar till Sverige.

– Min pappa var kvar där, förklarar Antonie när Fria Tider pratar med henne.

I Sverige träffar Antonies mamma en skånsk man som hon gifter sig med, och de förblir gifta till mannens död 2008. Numera bor Antonie i en Stockholmsförort och 2013 bytte hon efternamn från Frank till Grahamsdaughter. Enligt folkbokföringen är hon den enda i Sverige som heter så i efternamn.

– Det är ett nybildat namn, kommenterar en handläggare på Skatteverket.

– Hon bytte via Patent- och registreringsverket 2013. Det hade inte med något äktenskap eller så att göra.

Farmor halvindian
Enligt Antonie har hon sina rötter i de kanadensiska ursprungsfolken på sin pappas sida, via sin farmor. Farmodern hade enlig henne blandad europeisk och ursprungsamerikansk bakgrund. Hon kan beskrivas som en halvindian om man så vill.

– Jag är ättling till min farmor, som var métis-ojibwa. Vi kallas för métis, vi är blandade med vita, berättar hon.

– Min farmor var väldigt native. Jag minns inte henne så mycket, men min bror har berättat och min mamma och så vidare. Hon praktiserade de här gamla traditionerna. Hon var från Manitoba (provins i Kanada red. anm).

Métis, mestis eller mestiser i pluralform, kommer från franskans och spanskans uttryck för blandat blod. Det är en beskrivning av människor i främst Latinamerika, men även i Kanada och USA, som har blandad europeisk och ursprungsamerikansk bakgrund.

Mestiser är sedan 1982 erkända som en egen etnisk folkgrupp i Kanada, även om de inte har lika stark status som de stammar som definieras av Indian Act från 1870-talet. I USA saknar människor med blandad bakgrund juridisk status och anses inte vara ursprungsfolk.

– Jag säger att jag är ättling, att jag har rötter i detta, påpekar Antonie.

Hon är kritisk till att vissa ifrågasätter henne bara för att hon är vitare än andra ursprungsamerikaner då hennes genetiska arv är betydligt mer europeiskt än ursprungsamerikanskt.

– Man kan ju fråga sig om man ska se på kolonialstatens sätt att se på varandra. Vi anser att det är att använda den koloniala måttstocken. Vi gör inte det. Den här mixen finns överallt, hit och dit, säger Antonie och fortsätter:

– Det är en blandning för att kolonisationen såg ut så. Förstår du? Vem gör den tolkningen av vem som är vem?

Mordhotad
När man pratar med Antonie Grahamsdaughter märker man att hon verkligen brinner för och är engagerad i frågor som har med Amerikas ursprungsfolk att göra. I synnerhet de senaste månaderna har hon gjort flera uppmärksammade inlägg i debatten.

Bland annat har hon kritiserat "Bamse i Vilda västern" som hon menar är "den värsta rasistiska boken som finns". Hon har anklagat ICA och Coop för att sälja "rasistiska chips" för deras "Indian Nacho" och, inte minst, har hon gått till attack mot hockeyklubben Frölund Indians, något som bidragit till att klubben bestämt sig för att byta namn.

Antonie ser sig själv som en representant för Kanadas ursprungsfolk i Sverige.

– Jag gör mig till talesman för det som händer i Sverige, och det har jag rätt till, menar hon.

– Det jag gör här, det gör jag som urfolk. Jag skapar utställningar, jag informerar, jag gjorde en jättestor utställning med Kent Monkman 2012, jag gjorde en utställning på Galleri Tegen 2 som Birgitta Rubin skrev om, jag skriver väldigt mycket artiklar, jag har lyft den här frågan i Nyheter 24 om Frölunda Indians, fortsätter hon och konstaterar:

– Det kostade mig flera mordhot.

När det gäller hockeyklubben i Göteborg är hon inte minst kritisk till att den tjänar pengar på namnet "indians", medan många ursprungsamerikaner lever i fattigdom.

– Det är så fattigt. Det är så fattigt. Förra året samlade man in vinterjackor. I norra Kanada finns inte färskt vatten i reservaten, säger Antonie.

– Sedan tjänar Frölunda Ishockeyklubb, de hade en omsättning 2018/2019 på 180,7 miljoner. Jag kan inte hålla tyst. Det är en kommersiell exotiserad idé. Det är vårt folk, mina släktingar, mina anfäder, utbrister hon med emfas.

"Rasbiologi och skallmätning"
När vi försiktigt försöker ställa frågor till Antonie Grahamsdaughter om hon, trots allt, ändå inte är betydligt mer vit än ursprungsamerikan, eftersom hennes mamma var vit och, enligt henne själv, hennes farfar var vit och hennes farmor åtminstone delvis var vit, blir hon upprörd.

– Då är du ordentligt hjärntvättad! Du är ordentligt hjärntvättad! utbrister hon.

– Det är väl jag som avgör vad jag är och vill göra?

Att diskutera hudfärg och ifrågasätta någons etniska härkomst på det sättet menar den 64-åriga konstnären är livsfarligt.

– När man börjar prata om att man är så himla vit. Vad har med det med saken att göra? utbrister hon.

– Då återvänder man till det här med rasbiologin och skallmätning. Vem är vem? Förstår du? Det är livsfarligt att gå in i de här sakerna!

Antonie Grahamsdaughter återkommer flera gånger till att de som tror att Amerikas ursprungsfolk ser ut på ett visst sätt, och inte kan se ut som vita européer, är hjärntvättade.

– De typiska dragen är skapade av den kommersiella Hollywood-industrin, säger hon.

Syftet med att skapa den typiska indiankaraktären med det stereotypa utseendet på vita duken är, enligt henne, att skyla över folkmordet på Amerikas ursprungsfolk.

– Det har alla gått på, det är intryckt i våra hjärnor den här stereotypen. Både hos dig och mig, säger Antonie Grahamsdaughter.


"Sexfantasier inte alltid så PK". Porrforskarens nya fakta utmanar feministiska teorier.0 Plus

Nya Sverigebilden

Scener från Malmö väcker förundran i USA. "Den svenska regeringen har tagit in en befolkning som hatar dem."0 Plus

Nyheter från förstasidan

Löfven: Detta är inget krig mot islam

Försöker undvika islam. Fördömer "religiöst motiverat våld".0 

Ekonominyheter


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.