Efter Uncle Ben – nu ryker även Aunt Jemima

Publicerad 12 februari 2021 kl 07.11

Konsument. Livsmedelsjätten Pepsico meddelar nu att man byter namn på varumärket Aunt Jemima. Detta efter att vänsteraktivister anklagat varumärket för att vara rasistiskt – eftersom Aunt Jemima avbildas som en svart kvinna.

Dela artikeln

© Pepsico

Det nya varumärket.

I höstas kom nyheten om att det 70 år gamla varumärket Uncle Bens slopades av amerikanska livsmedelsproducenten Mars.

Bakgrunden var Black lives matter-kravallerna och anklagelser om att bilden på den svarte Uncle Ben var rasistisk.

Nu går ett liknande varumärke samma öde till mötes. Det rör sig om 130 år gamla Aunt Jemima, ett amerikanskt varumärke som har använts för pannkaksmix, sirap och frukostprodukter.

Ägaren Pepsico uppger att man "medger att Aunt Jemimas härkomst baseras på en rasstereotyp", skriver NBC News. Storföretaget lovar bot och bättring, och att ytterligare intensifiera sin kamp mot så kallad rasism.

Varumärkets nya namn blir Pearl Milling Company.


Nyheter från förstasidan

Ekonominyheter

Inflationen ligger still: "Oväntat"

Dödläget.. "De flesta prognosmakare hade räknat med att inflationen skulle fortsätta nedåt."0 

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Mohammed fick stanna. Men den uteblivna utvisningen är Kristerssons fel.0 

Mer från Konsument

All tonfisk hos matjättarna är giftig

"Eldorado" är en cocktail av bisfenol och kvicksilver.. Men samtliga märken fick underkänt när Råd och rön mätte gifthalten i burkarna.0 

Vetenskap

Android ska få konkurrens av system som är fritt på riktigt. Projektet: Telefon utan "spyware" från Google.0 

Apmänniskan Lucy får ansiktslyft – så såg hon ut. Levde för 3,2 miljoner år sedan. 0 

Kultur

Sylvassa svaret när journalisten försöker sätta dit Sydney Sweeney för rasism. Försöker med "Expo-metoden" – blir krossad.0 Plus

Här vigs gayparet av Nordiska Asa-samfundet. Sasha och Justin reste hela vägen från Frankrike.0