Efter Uncle Ben – nu ryker även Aunt Jemima

Publicerad 12 februari 2021 kl 07.11

Konsument. Livsmedelsjätten Pepsico meddelar nu att man byter namn på varumärket Aunt Jemima. Detta efter att vänsteraktivister anklagat varumärket för att vara rasistiskt – eftersom Aunt Jemima avbildas som en svart kvinna.

Dela artikeln

© Pepsico

Det nya varumärket.

I höstas kom nyheten om att det 70 år gamla varumärket Uncle Bens slopades av amerikanska livsmedelsproducenten Mars.

Bakgrunden var Black lives matter-kravallerna och anklagelser om att bilden på den svarte Uncle Ben var rasistisk.

Nu går ett liknande varumärke samma öde till mötes. Det rör sig om 130 år gamla Aunt Jemima, ett amerikanskt varumärke som har använts för pannkaksmix, sirap och frukostprodukter.

Ägaren Pepsico uppger att man "medger att Aunt Jemimas härkomst baseras på en rasstereotyp", skriver NBC News. Storföretaget lovar bot och bättring, och att ytterligare intensifiera sin kamp mot så kallad rasism.

Varumärkets nya namn blir Pearl Milling Company.


Skandalen avslöjas av Riks. Mannen och hans släktingar terroriserar omgivningen – men ministern tar dem i försvar.0 Plus

Så går stöldmetoden till. Man i Stockholm tog ena kvinnan på bar gärning.0 Plus

Nyheter från förstasidan

Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.

Senaste huvudledare

Samlas in och eldas upp – metodiskt. De ligger bakom kuppen som får lokalpolitikerna att se rött.0 

Mer från Konsument

All tonfisk hos matjättarna är giftig

"Eldorado" är en cocktail av bisfenol och kvicksilver.. Men samtliga märken fick underkänt när Råd och rön mätte gifthalten i burkarna.0 

Vetenskap

Apmänniskan Lucy får ansiktslyft – så såg hon ut. Levde för 3,2 miljoner år sedan. 0 

Okända gifter upptäckta i svenskars blod. SPA:er i höga nivåer – hos samtliga undersökta bloddonatorer.0 

Kultur

Världens mest protestantiska land. Kyrkan där vi dyrkar våra makthavare.0 

Asatroende får egen gravplats – i ovigd jord. Första gången i modern tid.0