Mer än hälften, 52 procent, av de afroamerikanska läraraspiranter som gör det obligatoriska läs- och skrivtestet för alla blivande lärare i delstaten New York i USA blir underkända. Motsvarande andel för latinamerikaner är 44 procent och för vita 25 procent, skriver New York Post.
Testet infördes inför utbildningssäsongen 2013-2014 i syfte att höja kvaliteten på delstatens lärare. Tanken var att de sämsta läraraspiranterna skulle stoppas redan innan de påbörjar sin utbildning. Men eftersom testet slår så pass hårt mot svarta och latinamerikaner har det fått kritik.
– Att ha en vit lärarkår matchar helt enkelt inte hur våra studenter ser ut längre, förklarar professor Leslie Soodak på Pace University som vill att testet slopas.
Soodak menar att testet gör det svårare för afro-och latinamerikaner att bli lärare, något som hon tycker är problematiskt. Frågan handlar i huvudsak om vad som är viktigast; duktiga lärare eller stor mångfald i lärarkåren. Sänkta kunskapskrav ökar mångfalden och därför har en särskild aktionsgrupp, som Soodak ingår i, föreslagit att läs- och skrivtestet slopas.
New York Post-krönikören Bob McManus är kritisk till förslaget. "Det är inte ett särskilt svårt test, åtminstone inte för människor som förväntas lära andra att läsa", skriver han i en krönika.
Imorgon ska skolmyndigheten fatta beslut i frågan och det mesta tyder på att man då följer aktionsgruppens förslag och slopar testet.