Statsminister Fredrik Reinfeldt.

"Reinfeldts flygplan tvingar bort affärsflyg"

Publicerad 9 juli 2014 kl 16.09

Inrikes. När Fredrik Reinfeldts regeringsflygplan omlokaliseras inom Bromma flygplats så drabbas affärsflyg som bedrivs av små och medelstora företag. Dessutom bryter förfarandet mot lagen, hävdar kritiker.

Dela artikeln

Flygplatsen drivs av Swedavia AB, en statlig miljardkoncern med en styrelse som utses av regeringen, och vräker affärsflyg för att ge plats åt kungahusets och regeringens egna behov.

Tilldelningen av mark till statsluftfartygen sker på bekostnad av affärsflyget i strid med gällande svensk lag, enligt affärsflygorganisationen AOPA-Sweden.

Lagen föreskriver nämligen att i de fall det förekommer markbrist och inskränkningar ska göras för verksamhet på en flygplats så åligger det flygplatsbolaget, i det här fallet Swedavia, att först försöka jämka de olika aktörernas behov. Om någon part blir missnöjd åligger det flygplatsbolaget att dokumentera detta i utredning och förelägga ärendet för Transportstyrelsen för beslut. Om Transportstyrelsen beslutar om inskränkningar ska styrelsen inför sitt beslut söka godkännande av EU-kommissionen i Bryssel.

Lennart Persson, som är ordförande för AOPA-Sweden, menar att det är mycket allvarligt att på detta sätt inskränka på medborgarnas användning av offentlig infrastruktur.

– I det här fallet är det som om Stockholms stad, som äger broar mellan norra och södra Stockholm, skulle besluta om att fordon enbart tillhöriga regeringen och kungen skulle få använda dessa. Vanligt folk skulle istället exempelvis hänvisas till en bro på vägen mellan Enköping och Strängnäs för att kunna korsa Mälaren, säger Lennart Persson i ett pressmeddelande.

Ett av de företag som drabbats hårt av regeringens vräkningar från Bromma är Fly Invest Sweden AB, som tillhandahåller luftfartyg för olika företag.

– Vi har tvingats avveckla flygverksamheten på Bromma och sälja vårt flygplan. När vi hade vårt eget Brommabaserade flygplan var det mycket effektivt för vårt bolag att kunna flygpendla mellan Bromma flygplats och våra kunder i Sverige vilka merparten är lokaliserade på flygplatser, säger Johan Lundevall, som är vd på Fly Invest Sweden.

– Jag ser Swedavias och indirekt statens agerande som ett svek mot små och medelstora företag, fortsätter han.

Enligt Lars Hjelmberg, som är ansvarig för regelfrågor på internationella flygplatser inom den internationella affärsflygorganisationen IAOPA, visar ärendets beredning och hantering på brister inom ansvariga departement och tillsynsmyndigheten Transportstyrelsen. Svensk lag gäller alla – även kungen och statsministern.


Så dog soldaterna för "flickskolor" i Afghanistan. Svenska medier sålde in kriget – med hundratusentals döda – som ett feministprojekt.0 Plus

Varning för otäcka bilder. Även flickvännen som var med vid händelsen är en vänsterextremist som anser att polisen är rasister.0 Plus

"Vi har lurats i 30 års tid." Politiskt korrekt önsketänkande bakom tidigare studier, visar häpnadsväckande nya fynd.0 Plus

Nyheter från förstasidan

Youtube-utmanare stämmer Google på miljardbelopp

Rumble anser sig ha missgynnats av konkurrenten. Profilerar sig som ett höger-Youtube med mer yttrandefrihet.0 

Ekonominyheter

Kraftig inbromsning i företagarnas optimism

Företagarindikatorn minskar tydligt.. "Lite av ett bakslag i företagarnas annars försiktigt växande optimism."0 


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.