Nio av bilarna stoppades av svensk polis när de var på väg att lastas om i Las Palmas för vidare färd i container mot Västafrika. Andra bilar har hittats i containrar i Sverige men även på andra platser i Stockholmsområdet.
Polisen ser att bilarna antingen körs ut via färja mot Baltikum och vidare mot Östeuropa eller fraktas i containrar till västafrikanska länder.
– En av våra hypoteser är att de fordon som förs till Västafrika kan vara betalning för narkotika som förs in i landet, säger Daniel Almskog, tillförordnad gruppchef för gränspolisens grupp mot internationella brottsnätverk, i en kommentar.
Under veckan pågår en rättegång där fyra män står åtalade för grovt häleri avseende några av dessa bilar och under förra veckan häktades ytterligare två personer, även de för grovt häleri avseende samma typ av bilar.
Tjuvarna använder sig oftast av tekniskt avancerad utrustning för att stjäla bilen. Utrustningen kan bestå av en så kallad relä-utrustning där man genom en mottagare kan kapa signalen från bilens bilnyckel och därmed kunna öppna och starta bilen.
Ett annat tillvägagångssätt är att tjuvarna genom yttre påverkan tar sig in i bilens elsystem och därmed får tillgång till bilens funktioner. Efter att bilen stulits omidentifieras den genom att den får ett nytt chassinummer och nya förfalskade fordonshandlingar. Bilen kan sedan säljas på marknader i andra länder som bättre begagnade bilar till ovetande köpare.
Gränspolisen i region Stockholm arbetar i tätt samarbete med andra länder i Europa som drabbats av samma problem. Även Europol och Interpol följer utvecklingen och bidrar med sin kompetens inom området.