Enligt Sverigedemokraterna är det i grunden Miljöpartiet som ligger bakom regeringens förslag om miljözoner för dieselbilar.
Så tidigt som 2022 ska kommunerna helt kunna förbjuda vissa dieselbilar som inte lever upp till de strängaste utsläppskraven.
– Att inrätta miljözoner ser vi i hela Europa. Det är viktigt att göra luften renare och stadsmiljön bättre i städerna. Samtidigt ska människor och företag veta vad som gäller och få tid att ställa om till miljövänlig teknik, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i ett uttalande.
Men beslutet ska ha föregåtts av en hård strid inom regeringen, som alltså Miljöpartiet gick segrande ur, skriver Aftonbladet.
Det vänsterextrema lilleputtpartiet fortsätter alltså kontrollera Socialdemokraterna.
Sverigedemokraterna rasar dock mot det MP-styrda regleringsförslaget och kallar det för "ansvarslöst". Partiet påpekar att miljövinsterna är minimala jämfört med vad det kommer kosta samhället.
– Detta förslag riskerar att slå hårt mot bilägare i hela Sverige. Myndigheten för Trafikanalys har dömt ut förslaget som bär med sig upp till tio miljarder i samhällsekonomiska kostnader samtidigt som miljövinster bara kan beräknas till miljoner, säger Martin Kinnunen, miljöpolitisk talesperson för Sverigedemokraterna.
– Förslaget handlar i grunden om att tillfredsställa Miljöpartiet som starkt avskyr bilen i alla avseenden, fortsätter han.
Enligt Sverigedemokraterna borde regeringen tänka långsiktigt och inte ge efter för Miljöpartiets hialösa krav.
– Det är viktigt att det goda arbetet för att förbättra luftkvaliteten fortsätter. Luftkvaliteten har förbättrats oerhört de senaste decennierna och det ska göras genom långsiktiga spelregler och fortsatt utnyttjande av ny teknik utan att för den delen utsätta människor för kapitalförstöring i mångmiljardklassen. Detta kommer att bli en viktig fråga i valrörelsen, säger Kinnunen.