Inflationen

Inflationsboom för Lidl i Sverige

Publicerad 17 augusti 2022 kl 09.44

Ekonomi. Lågprismatvarukedjan Lidl ökar tydligt sina marknadsandelar i Sverige i takt med inflationen. Det visar uppgifter som Dagens Industri tagit del av.

Dela artikeln

– Med snabbt ökade matpriser ser hushållen över hur de handlar mat, det gynnar en utmanare och lågprisspelare som Lidl, säger Sverigechefen Johan Augustsson till DI.

Enligt DI ökade omsättningen för Lidl i Sverige med 7 procent under det brutna räkenskapsåret mars-februari. Sedan dess har den starkt positiva utvecklingen fortsatt.

Johan Augustsson säger till DI att det är den höga inflationen, inte minst på mat, som gynnat den tyskägda dagligvarukedjan. De skenande priserna får helt enkelt fler att söka sig till lågprisalternativ.

– Eftersom vi är en utmanare med pris i fokus gynnar dagens situation oss. Det ser vi också tydligt i siffrorna för i år, säger Augustsson till DI.


Egentligen är de intoleranta personer som spelar toleranta. Svenskar måste våga stå upp mot "galenskapen" och rasistanklagelserna, enligt tv-profilen.0 Plus

Högskolefördumningen

IQ-studie: Kognitiva nivån allt lägre. Genomsnitts­intelligensen hos vanligt folk passeras – just nu.0 Plus

Nyheter från förstasidan

100 radhus ska fixa "integrationen" i Rinkeby

"Här är det nya Stockholm!" Socialdemokraternas nya experiment för att "blanda upp".0 


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.