Matprisinflation på 14 procent "lyfte" handeln

Publicerad 15 september 2022 kl 11.18

Ekonomi. Svensk Dagligvaruhandel rapporterar att branschen lyfte sin försäljning med 9,1 procent under augusti, jämfört med samma månad förra året. Justerat för inflationen minskade dock försäljningen rejält, enligt rapporten.

Dela artikeln

Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker är fortsatt historiskt hög och uppgick under augusti till 14,0 procent enligt KPI.

Försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln sjönk med 4,9 procent men tack vare inflationen ökade den med 9,1 procent på papperet.

– Den estimerade prisjusterade utvecklingen var negativ i augusti, en trend vi sett de senaste månaderna. Dagligvaruhandeln påverkas fortsatt i stor utsträckning av den underliggande inflationen på energi- och bränslepriser som med viss eftersläpning påverkar matpriserna, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i augusti till 9,8 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln minskade under månaden med 3,9 procent.

Hemleverans minskade med 1,4 procent och upphämtning i butik med 6,8 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i augusti till 3,9 procent.

E-handelsandelen hittills i år uppgår till 4,6 procent.


Nyheter från förstasidan


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.