Pladdrande föräldrar gynnar barns språkutveckling

Publicerad 26 januari 2024 kl 13.57

Vetenskap. Ju mer prat ett barn får höra, desto bättre blir språkutvecklingen. Det visar en internationell studie av ljudmiljön kring 1.001 barn från tolv länder och sex kontinenter.

Dela artikeln

Att barns språkutveckling beror på hur mycket prat barnet får höra är i sig inget nytt. Det banbrytande är att det slår ut tidigare etablerade faktorer som familjens socioekonomiska status, barnets kön, och eventuell flerspråkighet som också har sagts påverka språkutvecklingen.

För varje 100 extra yttranden som barnet får höra per timme, säger det själv 27 fler yttranden, visar studien.

– Det innebär att barns språkutveckling kan påverkas på ett enkelt och rakt sätt och inte av faktorer som är svåra att ändra på, som socioekonomisk status. Alla människor kring ett barn kan främja barnets språkutveckling genom att prata, säger Ellen Marklund, docent i lingvistik vid Stockholms universitet och en av forskarna i studien.

Forskarna analyserade över 40.000 timmar inspelad ljudmiljö i omgivningen kring barn i åldrarna 0 till 4 år världen över. Studiens datamängd är därmed mycket större och innehåller mycket mer variation än alla andra tidigare studier. Studien undersöker såväl barn från västerländska industrinationer i Europa och Nordamerika, som barn som växer upp i självförsörjande jordbruks- och samlarsamhällen i Bolivia, Senegal och Papua Nya Guinea.

Barnens språkutveckling mättes genom analys av språkproduktionen, som sträcker sig från tidiga vokaliseringar hos spädbarn till enskilda ord hos småbarn och hela meningar hos barn i förskoleålder. Oavsett i vilket land eller i vilken samhällsstruktur barnen växer upp i gäller att ju mer språklig input barnen får, desto mer främjas deras språkutveckling. Mängden tal kring barnen är det som står starkast i samband med språkutveckling, vid sidan av barnets ålder och eventuellt kliniska faktorer som för tidig födsel eller dyslexi.

– Flickor lär sig inte snabbare än pojkar. Barn som växer upp med fler än ett språk lär sig inte långsammare. Föräldrarnas bildningsnivå spelar ingen roll. Det som är viktigast för alla barn i världen är att man pratar med dem, konstaterar Iris-Corinna Schwarz, docent i lingvistik vid Stockholms universitet, som också deltagit i studien, i ett uttalande.


Nyheter från förstasidan

Staten tar över pendeltågen i Stockholm efter kaos

Nödavtal med SJ träder i kraft imorgon. "Successivt kommer resenärerna att märka förbättringar".0 

Ekonominyheter


Antiwar.com

Utrikespolitiska nyheter med fokus på icke-interventionism.