I ABC-inslagen, som sändes på valdagen den 15 september innan vallokalerna hade stängt, berättade nyhetspresentatören att kampanjerna inför kyrkovalet "varit både hetare och kaxigare än någonsin".
Aldrig tidigare har kyrkovalet fått så mycket uppmärksamhet på sociala medier som i dag och mest handlar det om att uppmana unga att rösta för att inte släppa fram främlingsfientliga partier, proklamerade reportern i det efterföljande reportaget.
Sedan följde bilder från socialdemokratiska ungdomsförbundet SSU:s kyrkovalskampanj på Facebook. Programmet visade dessutom ett animerat filmklipp från SSU:s kampanjfilm, som bland annat innehöll en bild på Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson som höll i ett järnrör, Rysslands president Vladimir Putin sittandes på en häst och Kristdemokraternas partiledare Göran Hägglund som vinkade. Samtidigt sa en speakerröst följande:
Visste du att rasister, homofober och antifeminister mobiliserar sig starkt inför årets kyrkoval?
Medan kampanjfilmen rullade i bakgrunden, där orden Homofobi och Kvinnoprästmotstånd ströks över, sa reportern följande:
SSU går ut hårt med sin kampanj och provocerar gärna med att säga att Jesus är socialdemokrat.
Samtidigt visades ett klipp från kampanjfilmen där Jesus, omgärdad av blommor med respektive riksdagspartis partisymbol, plockade en ros. Därefter fick SSU:s förbundssekreterare lägga ut texten i en längre intervju.
Nu fälls inslagen av Granskningsnämnden för radio och TV.
"Att sända okritiska inslag med kampanjmaterial med budskap, på det sätt som skedde strax innan vallokalerna stänger, kan enligt nämnden inte anses vara förenligt med kravet på opartiskhet", konstaterar Granskningsnämnden i sitt beslut.
Artikeln är rättad.