– Vi vill att personer med svenska körkort ska ha nödvändiga kunskaper och praktiska färdigheter för att köra de fordon som man har körkortsbehörighet för, säger Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör på Transportstyrelsen.
Under året har Transportstyrelsen gjort en omfattande analys av ett stort antal ansökningar om utbyte av utländska körkort från länder inom EES-området till svenska körkort. Resultatet visar tydliga indikationer på att personer som är folkbokförda i Sverige tar sig till andra länder inom EES för att få ett körkort från ett tredjeland utbytt till ett europeiskt körkort. Flera andra europeiska länder har mer frikostiga utbytesregler än Sverige.
När det europeiska körkortet är utfärdat återvänder personen till Sverige och begär utbyte av det europeiska körkortet till ett svenskt körkort. Transportstyrelsen får i dagsläget inte neka utbyte om personen uppfyller de formella kraven, det vill säga har ett giltigt EES-körkort och är permanent bosatt i Sverige. Under 2023 genomfördes cirka 15.000 utbyten från ett utländskt till ett svenskt körkort. Uppskattningsvis 90 procent av dessa var utbyten från ett annat EES-land. Analysen visar att nära 24 procent av de utbytta EES-körkorten har haft sitt ursprung i ett körkort utfärdat i ett tredjeland.
– Utifrån resultaten kan vi konstatera att cirka 3.000 personer i Sverige under förra året kan ha fått ett svenskt körkort utan att ha styrkt sina färdigheter genom ett förarprov i Europa. Det innebär att det finns en viss osäkerhet kring personens kompetens att köra fordon trafiksäkert. Vi vill se åtgärder för att kunna minska den osäkerheten, säger Jonas Bjelfvenstam.
Enligt Transportstyrelsens förslag ska utbyte till ett svenskt körkort från körkort från andra EES-länder med ursprung i tredjeland endast accepteras i tre fall:
* Om körkortet är utfärdat efter ett godkänt förarprov (kunskapsprov samt körprov) i en stat inom EES.
* Om körkortet är utfärdat efter utbyte av ett körkort som ursprungligen har utfärdats i Färöarna, Storbritannien och Nordirland, Japan eller Schweiz. (Detta är länder Sverige har bilaterala utbytesavtal med redan i dag.)
* Om körkortsinnehavaren haft sitt körkort i ett EES-land i minst fem år innan han eller hon permanent bosatt sig i Sverige.
Om en sådan regeländring införs är myndighetens bedömning att körkortsturismen som den ser ut i dag kommer att försvåras betydligt.
Transportstyrelsen har sedan tidigare infört flera åtgärder för att motverka att utbyten inte sker på felaktiga grunder. Trots detta visar myndighetens analys att körkortsturismen fortgår och bedömningen är att det i dagsläget inte finns något som tyder på att problemet kommer att minska eller försvinna. Slutsatsen är därför att en lagändring måste till för att få stopp på körkortsturismen.
– Sverige är ett av världens mest trafiksäkra länder och säkerheten på våra vägar kommer först. Vi ser här betydande trafiksäkerhetsrisker och det är angeläget att motverka riskerna för att undvika flera döda och skadade i trafiken, säger Jonas Bjelfvenstam.