Den nya studien visar att vackra kvinnliga studenter klarade sina online-studier i icke-kvantitativa ämnen sämre under pandemin, baserat på betyg.
Utseendeeffekten syntes mest i ämnen där lärare och studenter vanligtvis lär känna varandra, med en kursstruktur som innebär ett samspel mellan lärare och studenter i en fysisk miljö.
De manliga studenternas studieresultat förblev oförändrade under samma omständigheter.
Studenternas skönhet bedömdes av en jury bestående av 74 personer i samma ålder som studiens 300 studenter. Detta resultat jämfördes sedan med studenternas betyg både före och under pandemin.
Adrian Mehic vid Ekonomihögskolan i Lund, som ligger bakom studien, säger så här om resultatet i en kommentar:
– De flesta lärarna är män, så det är rimligt att de huvudsakligen diskriminerar till förmån för de attraktiva kvinnorna. Å andra sidan gav även kvinnliga lärare de snygga kvinnorna högre betyg, men inte i samma utsträckning.
Tidigare forskning har visat att personer som ser bra ut tillskrivs andra positiva egenskaper som de inte nödvändigtvis har, till exempel intelligens.
– Så möjligen kände de kvinnliga lärarna igen sig lite i de attraktiva kvinnorna. Och det är välkänt att vi människor behandlar dem som är lika oss själva bättre än övriga.
Adrian Mehic fortsätter:
– När undervisningen senare bedrevs på distans kunde inte lärarna se studenternas utseende på samma sätt som när undervisningen var på plats. Dessutom finns det mindre möjligheter till interaktion mellan studenter och lärare vid digital undervisning. Detta resulterade i lägre betyg.