De manipulerade filmerna har FHM:s logotyp i bakgrunden och får det att se ut och låta som om Tegnell medverkar och rekommenderar olika preparat mot bland annat diabetes och astma.
– Det känns hemskt tråkigt att mitt och myndighetens namn utnyttjas på det här viset, och att bedragare försöker sko sig på utsatta människor som vill ha hjälp med sina hälsoproblem, säger Anders Tegnell, idag "senior rådgivare", i ett pressmeddelande.
FHM understryker att myndighetens företrädare aldrig gör reklam för enskilda produkter. Det strider nämligen både mot "den statliga värdegrunden" och mot reglerna för hur tjänstemän får agera.
Myndigheten har även kontaktat det amerikanska teknikföretaget Meta, som äger Facebook, med krav på att de falska filmerna tas bort.
Bluffvideorna är så kallade ”deep fakes” – videor där ljud och bild manipulerats med hjälp av AI-teknik så att personer framstår som att de säger saker de aldrig har sagt. Myndigheten varnar för att även andra kända svenskar kan komma att utnyttjas i liknande bedrägerier framöver.