"Klassiskt kvinnogöra" kallas kampanjen, som försvaret lanserade under internationella kvinnodagen i onsdags.
"I Försvarsmakten är klassiskt kvinnogöra att leda förband, fatta beslut under hård press och försvara Sveriges intressen", skriver myndigheten på sociala medier.
Kampanjen lyfter fram att kvinnor har funnits i Försvarsmakten inom frivilligorganisationer och i civila tjänster sedan början av 1900-talet.
"År 1962 gjorde den första kvinnan värnplikt inom flygvapnet, vilket då var ett undantag. År 1989 beslutade riksdagen att både kvinnor och män skulle kunna rekryteras till befälsyrken inom alla förvarsgrenar", skriver försvaret på sin hemsida.
Kampanjen inkluderar porträtt av kvinnliga officerare i annonser på offentliga platser och i bland annat Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.
På Twitter är dock många kritiska till initiativet och sloganen.
"Varför måste ni hitta på saker som inte är sant?" frågar en användare.
En annan person konstaterar att Försvarsmakten numera gör sig "till åtlöje överallt":
"Deprimerande att se organisationens totala förfall."
"Sveriges intressen? Nu har nog tryckfelsnisse varit framme. Ni menar väl USA:s intressen? Förstår att det är lätt att blanda ihop men rätt ska vara rätt", twittrar ytterligare en användare.
I Försvarsmakten är klassiskt kvinnogöra att leda förband, fatta beslut under hård press och försvara Sveriges intressen.
Läs mer på https://t.co/JEiPnx0icQ#svfm #kvinnodagen #kvinnogöra #jämställdhet #militärkvinnor pic.twitter.com/0FmfJnBEmS— Försvarsmakten jobb (@FMJobb) March 8, 2023