Istället var det den mindre erfarne andrepiloten Remi Plesel, från Frankrike, som satt vid spakarna när han tappade kontrollen över flygplanet. Flygkaptenen Iriyanto hade vid tillfället lämnat sin plats för att försöka bryta strömmen till en krånglande flygdator, avslöjar nya uppgifter från den pågående utredningen.
Flygplanet hade haft problem med den aktuella flygdatorn i över en veckas tid, men man hade trots det fortsatt att flyga flygplanet. När strömmen till flygdatorn bröts sattes det styrsystem som ska förhindra att piloterna gör riskabla manövrar som äventyrar flygplanets säkerhet ur funktion.
Plesel inledde därefter en brant stigning som ledde till att flygplanet tappade lyftkraft och slutligen överstegrade. När Iriyanto återtog kontrollen över flygplanet var det försent att försöka rädda det och flygplanet kraschade i Javasjön. Alla 162 ombord omkom.
Kraschen påminner om en flygkrasch i juni 2009 då ett flygplan från Air France kraschade i Atlanten. Även vid det tillfället flögs flygplanet av den minst erfarne av piloterna som överstegrade flygplanet vilket gjorde att det slutligen kraschade i havet.