– Kön är från Terminal 5, förbi Skycity och till Terminal 4, säger en person som befann sig på Arlanda under fredagseftermiddagens kaos till Aftonbladet.
En annan person säger till Fria Tider att folk nu missar sina plan.
– Swedavia skämmer ut Sverige inför utländska besökare. Flygplatser hör till de saker som fungerar perfekt även i rena u-länder men i Sverige kan vi alltså inte driva en flygplats i vår egen huvudstad.
Fria Tider dokumenterade timslånga köer på Arlanda redan vid årsskiftet och då som nu skyllde flygplatsoperatören Swedavia på "personalbrist". Trots att det har gått tre månader sedan dess och utbildningen av personalen i säkerhetskontrollen bara tar någon vecka har problemet inte åtgärdats vare sig av Swedavia eller Avarn som bemannat säkerhetskontrollen under perioden.
När Fria Tider besökte Arlanda i januari väntetiderna delvis relaterade till attitydproblem hos Avarns personal, som inte ansträngde sig alls för att snabba upp genomflödet i kontrollen och var helt likgiltig till de växande köerna.
– Vi beklagar att det blivit så här. I dag är det den första stora resdagen. Det är en kombination av högt restryck och att vi inte har tillräckligt med personal. Vi har två år av pandemi bakom oss med mindre resande och det tar tid att öka bemanningen, säger Peter Wärring, pressansvarig vid Swedavia, till TT.
Enligt honom är det omöjligt att lösa problemet med att folk reser mer på helger. Istället är det resenärerna som ska anpassa sig och vara på flygplatsen "tre timmar" innan ett avgång till utlandet.
– Vi är så väl förberedda som vi kan vara, säger han till SVT.
Han förklarar dock inte varför just Sverige skulle vara värre drabbade av detta än andra länder.
Rättelse: Säkerhetskontrollen på Arlanda sköts numera av vaktföretaget Avarn och inte av Securitas.