Karolina Skog menar att Sverige under decennier haft bilen "på en piedestal" i stadsplaneringen. Det funkar inte längre.
Enligt Skog handlar det bland annat om "ytineffektivitet". En bil i Sverige står stilla 97 procent av sin livstid. För varje bil finns det sedan åtta parkeringsplatser och mycket körbana, säger hon. Det är oacceptabelt, enligt ministern.
Men det finns fler skäl. Karolina Skog menar också att det är en viktig jämställdhetsfråga.
När bilarna breder ut sig i städerna tränger nämligen män undan kvinnor från stadsrummet, påstår miljöministern. Detta eftersom män kör bil oftare än kvinnor. Av den anledningen måste utrymmet för bilar i städer krympas.
– Bilen körs i stor utsträckning av män. Genom att ge bilen stort utrymme ger vi också män utrymme – på bekostnad av kvinnor, säger Karolina Skog till GP.
Göteborg har tagit fram en plan där biltrafiken ska minska med 25 procent fram till 2035. Det tycker Karolina Skog är en bra målsättning. Men hon vill se liknande strategier i fler städer.